Projektinhallinta ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0183-3185
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
20.01.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Paula Väliaho
- Johanna Kamke
- Monika Cseh
- Anja Mertanen
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Ryhmät
-
SSB222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan osin lähi-, osin etäopetuksena keväällä 2022 Hyvinkään kampuksella. Opintojakso rakentuu kolmesta, toiseensa linkittyvästä osasta: projektinhallinnasta, viestinnästä ja tietotyövälineistä. Jokaisesta osuudesta vastaa oma lehtorinsa.
Projektinhallinta / Paula Väliaho
Projektinhallinnan osalta opintojaksolla toteutetaan yhdessä hyvinkääläisten kumppanien kanssa 9.-luokkalaisille suunnattu Ysiltä elämään -tapahtuma, jonka koordinoinnista vastaa Hyvinkään nuorisopalvelut.
Opiskelijaryhmä jakautuu pienryhmiin yhteistyökumppaneiden mukaan. Kukin pienryhmä tekee projektisuunnitelman omasta tapahtumaan kuuluvasta ohjauksestaan, demoaa sen sekä muille opiskelijoille että yhteistyökumppaneille sekä toteuttaa ohjauksensa tapahtumassa. Tapahtuman jälkeen pienryhmät esittelevät oman projektikokonaisuutensa opintojakson päätösseminaarissa.
Viestintä / Johanna Kamke
Viestinnän osiossa pohditaan omia viestintätaitoja ja harjoitellaan lähteiden käyttöä sekä sujuvan asiatekstin kirjoittamista. Viestinnän osio kytkeytyy läheisesti kurssin projektityöskentelyyn.
Tietotyövälineet /
Opintojakso linkittyy myös Dialogisuus ja ammatillinen vuorovaikutus -opintojakson kanssa.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus ja materiaali on eritelty opintojakson Canvas-tilassa. Myös muuta kuin mainittua materiaalia voi käyttää lähdekritiikin muistaen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.
Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen, TOPI). piskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä useiden Hyvinkäällä nuorten kanssa toimivien tahojen kanssa ja luodaan yhdessä Ysiltä elämään -tapahtuma. Tapahtuma on perinteinen osa hyvinkääläisten yhdeksäsluokkalaisten kevätlukukautta, yhteistyötä Laurean sosionomiopiskelijoidenkin kanssa on tehty jo vuosia.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ainakin seuraavilla opetuskerroilla on läsnäolovelvollisuus:
* 20.1. orientaatio
* 18.3. opintojakson demopäivä
* 31.3. demopäivä yhteistyökumppaneiden kanssa
* 14.4. oman pienryhmän ohjauksessa
* 12. ja 13.5. tapahtumapäivät
* 27.5. opintojakson seminaaripäivä
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei syksyn 2021 tietojen mukaan ole KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tämä jakautuu opintojakson osa-alueiden kesken keskimäärin:
* projektinhallinta 3 op
* viestintä 1 op
* tietotyövälineet 1 op
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla toteutetaan projektina Ysiltä elämään -tapahtuma yhdessä hyvinkääläisten nuorten kanssa toimivien yhteistyökumppaneiden kanssa. Tapahtuman toteutuminen linkittyy vahvasti myös viestinnän ja tietotyövälineiden haltuunottamisen kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä