Projektinhallinta ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0183-3183
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Hanna Väätäjä
- Jyrki Innanen
- Kristiina Kuparinen
- Monika Cseh
Vastuuopettaja
Jyrki Innanen
Ryhmät
-
SSV222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa
Toteutustapa
Verkko-iopetusta, itsenäisiä ja ryhmätehtäviä verkko-oppimisalusta Canvasissa.
Aika ja paikka
Tikkurilan kampuksella monimuoto-opetuksena.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
-jaetaan tunneilla tai Canvasissa
-oheiskirjallisuutta:
- Hirsjärvi ym. Tutki ja kirjoita
- Lonka: Taitava kirjoittaja
- Kankaanpää & Piehl: Tekstintekijän käsikirja
- Tiililä & Karvinen (toim.): Elämän ja kuoleman tekstit
http://scripta.kotus.fi/www/verkkojulkaisut/julk50/Elaman_ja_kuoleman_tekstit.pdf
-Järvinen, Petteri & Rousku, Kimmo: Työpaikan tietoturvaopas: tunnista uhat, hallitse riskit
-Keinonen, Kari J.: Microsoft Word 2013: edistynyt käyttö (E-kirja)
-Keinonen, Kari J.: Microsoft PowerPoint 2013: edistynyt käyttö (E-kirja)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
jakautuminen
Yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä eli yhteensä 5 x 27 h = 135 h.
Kontaktiopetus ja ohjaus:
-Tiedonhaku: 4 h
- Viestintä: 3 x2 h = 6 h
- Tietotekniikka: 3 x 2 h = 6 h
- Projektinhallinta 1 x 4 h = 4 h
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi ei edellytä aiempia opintoja.
Kurssin keskeisiä sisältöjä ovat:
Tiedonhankinta
•oman alan tietokannat, hakuniksit, sekä löydetyn aineiston arvioinnin perusteet
•elektroniset kirjat ja lehdet
•Googlen edistyneempi käyttö
Viestintä
- oman kirjoitustekniikan arviointi ja kehittäminen
- tutkivan kirjoittamisen periaatteet, lähteiden käyttö
- tieteellisen raportin jäsennysmalli
- kielenhuolto
- projektityön suullinen esittely
Tietotekniikka
- Laurean verkkopalvelut (Sähköposti, Pakki ja Link)
- Verkkopalveluiden turvallisuus
- Microsoft Office Word- ja Powerpoint-ohjelman peruskäyttö
- Laurean raporttipohjaan tutustuminen
Projektisuunnitelman laatiminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäisten ja ryhmätehtävien tekeminen ja palauttaminen annettujen aikataulun mukaan. Myöhässä palautetut tehtävät heikentävät arvosanaa. Arvioinnin perusteena ovat viestinnälliset ja tietotekniset taidot sekä projektiosaaminen. Viestinnän osuudesta numeerinen arviointi (kriteerit Canvasissa), muut osiot arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä.
Hylätty (0)
Arvioitavia tehtäviä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
-Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
- Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
- Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
- Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
- Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
- Toimia ryhmän jäsenenä.
- Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
- Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
- Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
- Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
- Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
- Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
- Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
- Perustella toimintaansa ammattieettisten periaa-teiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
- Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
- Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
- Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja mallejaja perustella valintansa.
- Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteen mukaisesti.
- Edistää ryhmän toimintaa.
- Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.