Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9162-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 68
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
- Outi Loikkanen
- Katja Henttonen
Vastuuopettaja
Katja Henttonen
Ryhmät
-
TON221SYLaurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelijat tekevät tehtäviä itsenäisesti ohjeiden mukaan. Lisäksi tarjotaan muutamia vapaaehtoisia ohjaustapaamisia etänä.
Käyttäjälähtöisellä suunnittelulla tarkoitetaan prosessia, jolla pyritään saavuttamaan haluttu kayttäjäkokemus. Opintojakso painottuu käyttäjäkokemuksen suunnittelun alkuvaiheeseen, jossa korostuu käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen sekä ratkaisujen ideointi.
Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielistä verkkototeutusta, joka on osa laajempaa "Google UX Design Professional Certificate" -opintokokonaisuutta. Opiskelu edellyttää hyvää englanninkielentaitoa puheen ja tekstin ymmärtämisen osalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.
Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.
Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.
Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
UX-portfolioprojekti on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.
Opiskelijan tulee vastata pieneen sähköiseen kyselyyn viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli kyselyyn ei vastata määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Läsnäolo aloituskerralla on vapaaehtoista mutta suositeltavaa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Osa opintojaksosta suoritetaan kansainvälisessä Coursera-palvelussa, johon vaaditaan rekisteröityminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:
Courseran UX-kurssi 1 op
Canvasin verkkomateriaaliin tutustuminen 1 op
UX-portfolioprojekti 2 op (ryhmätyö)
Pienet yksilötehtävät 1 op
Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat merkittävästi kuormitukseen.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti ja kertomaan sen tuloksista. Lisäksi tutustutaan saavutettavuuteen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä. Lisäksi opintojakson aikana tulee suorittaa Coursera-palvelussa kurssi, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin