Markkinoinnin perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Harri Ruoslahti
- Eveliina Hytönen
- Jarmo Heinonen
- Vastuuopettaja
- Harri Ruoslahti
- Ryhmät
-
HTA221SNTurvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S21, Leppävaara
- Opintojakso
- HL00BQ78
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**
*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.
Aika ja paikka
Aloitus 25.1.2021
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia kirjoja:
Yrityksen asiakasmarkkinointi. Bergström & Leppänen. 2015
Komulainen: Menesty digimarkkinoinnilla 2018
Aminoff, J. & Rubanovitsch M.2015 Ostovallankumous
Marko Filenius, Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa
Kotler: Marketing 4.0 moving from traditional to digital 2016
Toteutustapa
Opintojakso = ZOOM / https://laurea.zoom.us/s/69543519071
Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas oppimisympäristöä. Mikäli koronatilanne niin vaatt käytetään etätyöskentelyssä käytetään ZOOM ja tarvittaessa myös Teams etätyöskentelyohjelmia.
Pääasialliset teemat ovat markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet, asiakaskokemus sekä näihin liittyvät tehtävät.
Viestintä voidaan opintojakson aikana käydä Canvasin keskustelualueella.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään mahdollisesti markkinoinnin projektityötä hankkeelle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson lähi- ja verkkotapaamiset sekä tehtävien palautuspäivät on määritelty opintojakson ajoitus -osuudessa. Tarkemmat ohjeet löytyvät Canvasin työtilasta. Suositeltava tarkennettu aikataulutus työskentelylle käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Opetuskerrat ovat:
25.1.
1.2.
8.2.
15.2.
22.2.
1.3.
14.3.
21.3.
28.3.
19.4.
2.5.
24.5.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Näytöt suoritetaan Laurean normaalin käytännön mukaisesti. Katso lisätietoa Linkistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- Käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- Määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- Soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
- Hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- Toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
Lisäksi opintojaksoon kuuluu soveltava havainnointi- ja analyysitehtävä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”