Client-oriented Social and Health Care Services (3 op)
Toteutuksen tunnus: SN00BS17-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2021 - 10.10.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Degree Programme in Nursing (SNV), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Hannamari Talasma
- Emmaculate Tamankag
- Marina Arvonen
- Mikko Harju
- Riikka Mulder
- Vastuuopettaja
- Marina Arvonen
- Ajoitusryhmät
- Interaction group A (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Interaction gruop B (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
SNV221SNDegree Programme in Nursing, daytime studies, S21, Tikkurila
- Pienryhmät
- Interaction group A
- Interaction gruop B
- Opintojakso
- SN00BS17
Tavoitteet
The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Study material will be introduced during the study unit orientation.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa ja osin verkossa (Canvas). Vuorovaikutus-osioon kuuluu työpajapäivä, joka on läsnäolovelvoitteinen. Lisäksi osioon kuuluu MAPA, jossa on yksi teoriapäivä ja yksi työpajapäivä.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu pääasiassa Canvaksen keskustelualueen kautta.
Osa1: Asiakaslähtöisyys: 0,75 op
Osa 2: Vuorovaikutus 1,5 op Canvas + Mapa + Työpajat
Osa 3: Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedonhallinta: 0,75 op
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Hyväksytty suoritusmerkintä edellyttää läsnäoloa työpajoissa sekä vaadittavien tehtävien palautusta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1cr = 27 hours of student work
Part 1. Customer orientation in social and health care 0.75cr = Student work time 20h15min
Part 2. Basics of professional communications 1cr = Student work time 27h
Part 3. MAPA 0.5cr = Student work time 13t
Part 4. Social and health services: legislation, organization and information management 0.75cr = Student work time 20t
Sisältö ja sen jaksotus
Core content :
- Core concepts: Customer-, patient-, patient-oriented nursing, client experience, family health care, culturally sensitive nursing- Patient organisations, peer-supporters and experts by experience supporting the client
- Diverse customer relationship in social and health care and working on your own preconceptions
- Client-oriented care and operating culture. E.g., low-threshold and hierarchy services, awareness and skills during interactions, involving the clients in developing customer services
- Client -oriented nursing process
- Basics and strategies of professional interaction in nursing:
--- Verbal and non- verbal interaction, empowering presence and interaction, building trust, active listening and consulting skills, touch
--- Promoting the inclusion of clients and significant others through interaction
--- ’Management of Actual or Potential Aggression’ (MAPA)
--- Special features of online interaction
- Social and health care services, guidance and service production
--- Current legislation on health care and guidance on norms, resources and information
--- Patient safety legislation and patient safety culture
--- Data protection and security and related legislation: EU’s General Data Protection Regulation and Directive, Data Protection Act, data protection and security in different nursing environments
- Health care information systems, data flow between systems
--- Digitalisation and the production and management of health and well-being information produced by the client
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
MAPA Osallistujan työkirja ja lisenssi
MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita.
Koulutukseen sisältyy teoreettisen perustan opiskelu työkirjan avulla ja erilaiset harjoitukset. Teoriassa käsitellään mm. viestintää haastavissa asiakastilanteissa, haasteellisen käyttäytymisen kehittymistä ja eskaloitumista, toimintaa sääteleviä lakeja, päätöksentekomatriisin käyttöä ja jälkipuintia kriisitilanteen jälkeen. Koulutukseen sisältyy harjoituksia lähestymiseen, kommunikaatioon ja suuttumuksen kohtaamiseen liittyen. Sen lisäksi tehdään harjoituksia lyöntien ja potkujen torjumisen, irtautumisen ja kiinnipidon taidoissa matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa tarkastellaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteitä. Mapan avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun esittämällä voimassa olevan Blue Card- kortin