Palvelumuotoilu (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0216-3062
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.02.2021 - 14.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.04.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Tavoitteet
The student is able to
- describe how value is created for the customers through service
- recognize the essence of Service Design thinking and methods
- plan, implement and evaluate a Service Design project using service design methods
- apply creative problem-solving and develop working methods individually and in teams
- foster entrepreneurship through service design
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. This is Service Design Doing, O'Reilly 2018.
https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000002045871
Knapp, J. (2016). Sprint. Simon & Schuster.
https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000007507215
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Canvas -oppimisalustalla ja projektissa käytämme Miro -yhteiskäyttöalustaa. Opintojaksoon kuuluu teoriaosuus 5op ja ryhmätyönä tehtävä projekti 5op.
Opintojakson sisältö ja pääteemat: Palvelumuotoiluprosessin ja työkalujen tärkeimmät kohdat, käytäntö ja teoria, kuinka palvelumuotoilua voidaan käyttää todellisessa kehittämistehtävässä.
Tämä opintojakso toteutetaan Service Design Sprint! -muotoisena.
HUOM! opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Tarvitset opintojaksoa varten tietokoneen, kuulokkeet, mikrofonin ja toimivan nettiyhteyden.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Palvelumuotoilun opintojaksossa ratkaistaan todellinen työelämän case Service Design Sprint -mallilla. Opintojakso sopii kaikille Laurean opiskelijoille.
HUOM! Tradenomeille tämä opintojakso on sama kuin pakollinen R0216 Service Design.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kaikki tapaamiset verkossa!
1.4. työtila aukeaa.
16.4. klo 9-14 Projektin kick-off, tutustuminen palvelumuotoilun menetelmiin ja työkaluihin, ryhmäytyminen. Tehtävät taustakartoitusta varten.
3.5.-7.5. klo 9-15 Service Design Sprint! Prosessi viedään läpi tiiviissä aikataulussa ohjatusti. Ryhmätyötä verkossa.(PAKOLLINEN LÄSNÄOLO)
11.5. klo 9-11.30 Idean esittely, Service design pitching.
31.5. DL projektitehtävän palautus (ei läsnäoloa)
Tiiviin aikataulun ja prosessin sujuvan etenmisen vuoksi on TÄRKEÄÄ, että opiskelija pääsee osallistumaan kaikkina päivinä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla käytetään palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä. Opit teoriassa ja käytännössä miten palvelumuotoilun prosessi toteutetaan sekä mitä on käyttäjälähtöinen kehittäminen.
Opintojakso antaa valmiudet käyttäjälähtöiseen suunnitteluun.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opintojaksolle on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”