Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0094-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.09.2021 - 19.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 80
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Pirjo Pohjasniemi
- Vastuuopettaja
- Pirjo Pohjasniemi
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 40 . Avoin AMK : 40.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Opintojakso
- R0094
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää varhaiskasvatuksen arvopohjaa, päämääriä ja tietoperustaa
- huomioida kasvatuksessa lapsen ominaiset tavat toimia
- tunnistaa osallisuuden, yhteisöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kasvussa,kehityksessä ja oppimisessa
- luoda edellytyksiä kasvatuskumppanuudelle ja yhteistyölle
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tiedot oppimateriaaleista löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa.
Opintojaksolla on yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä iltaisin toteutettavia verkko-ohjauksia.
Canvas-oppimisympäristö aukeaa opintojakson alkessa, jolloin pääset näkemään opintojakson tarkan aikataulutuksen, materiaalit ja tehtävät. Huomioithan, että opiskelu edellyttää viikoittain säännöllistä opiskeluaikaa, verkkoympäristön käytön osaamista, tehtävien yhdessätekemistä (ryhmät) ja keskustelujen säännöllistä seuraamista.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
7.9.2021 klo 17-18.30 opintojakson orientaatio
19.10.2021 klo 16.30-19.30 tentti seuraavista kirjoista:
- Nurmi, J-E., Ahonen,T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., & Ruoppila, I. 2018. Ihmisen psykologinen kehitys, luku Varhaislapsuus.
- Sajaniemi, N., Suhonen, E., Nislin, M. & Mäkelä, J. 2015. Stressin säätely.
- Sainio,T., Pajulahti, R., Sajaniemi, N. 2020. Näin tuet lapsen itsesäätelyä. Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnoissa on seuraavat osiot:
- Varhaiskasvatuksen perusteet 3 op
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 3 op
- Lapsen osallisuus 2 op
- Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 2 op
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.