Skip to main content

Child Welfare (10 cr)

Code: R0365-3015

General information


Enrollment
14.12.2020 - 14.02.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.03.2021 - 31.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
6 cr
Virtual proportion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Porvoo
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Pia Harju
Teacher in charge
Pia Harju
Study unit
R0365

Learning outcomes

The student is able to
- implement the principles and duties laid down in child welfare legislation in their work with children, who live at home or are in the care of social services
- recognise and assess the need for child welfare services
- discern and interpret the child's and the family's need for help at an early stage
- analyse the importance of early stage interaction and attachment in a child's life
- use network-like and resource-centred work methods

Materials

Käytämme opintojaksolla Canvas-työtilaa ja sinne tulee oppimateriaali.

Teaching methods

Tällä opintojaksolla opiskelemme ns. hybridiopetuksen mukaisesti siten, että tarjoamme mahdollisimman paljon lähiopetusta, mutta mahdollistamme myös verkkoyhteyden kautta osallistumisen korona-ohjeistuksen mukaisesti. Varsinainen läsnäolo-opetus opintojaksolla ( lähiopetus tai virtuaalisesti) tapahtuu viikoilla 9-18 ja opintojaksolla on neljä pakollista läsnäolopäivää.

Opintojaksolla lähestymme lastensuojelua käytännön esimerkkien kautta, joiden pohjalta voimme perehtyä erilaisten perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tarkasteluun sekä palvelujärjestelmän hyödynnettävyyteen. Lisäksi pohdimme kiintymyssuhteiden merkitystä ja lasten psyykkisen kehityksen kulmakiviä. Opettelemme myös palvelutarpeen arvion tekemistä sekä erilaisten lastensuojelussa käytettävien menetelmien käyttöä. Runsaiden käytännön esimerkkien vuoksi opetustuokioista ei tehdä tallenteita, ja näin ollen ne eivät ole kuultavissa myöhemmin. Hyödynnämme työskentelyssämme työelämän asiantuntijuutta.

Employer connections

Opintojaksolla on useampia työelämän asiantuntijoita.

Exam schedules

Pakolliset päivämäärät ovat: (kts aikataulut)
Opintojakson orientaatio, tiimeihin jakautuminen
Syventyminen lastensuojelulakiin ja dokumentointi
Seminaaripäivä
Seminaaripäivä

Completion alternatives

Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Student workload

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 270 työtuntia. Työmäärä koostuu hybridiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, oppimistehtävien tekemisestä ja seminaaritöistä.

Content scheduling

Opintojakso koostuu neljästä toteutusosasta:

Ennaltaehkäisevä lastensuojelu, 2op
Lastensuojelutarpeen tunnistaminen ja arviointi, 2 op
Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 3 op
Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde, 1 op
Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työmenetelmät, 2 op

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Go back to top of page