Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1415-3025
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
11.01.2022 - 09.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Paula Väliaho
- Marika Kivistö
- Hannele Pulkamo
Vastuuopettaja
Marika Kivistö
Ryhmät
-
SSB221KNSosionomikoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Toteutustapa
Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen ja kulttuurin tuottamia elämyksiä sekä toiminnallisuutta. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Taide- ja kulttuurilähtöisten voimavaraistavien ja toiminnallisten menetelmien avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät, ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat.
Kaikkia aistikanavia halutaan hyödyntää sekä oman oppimisen että asiakkaan kohtaamisen näkökulmista. Mitään aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet ja oma osaaminen rakentuu pienistä omista kokemuksista tietoperustaan reflektoimalla.
Opintojakso koostuu kolmesta osiosta: Orientaatio, Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana, sekä Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä. Kontakstiopetus tapahtuu pääsääntöisesti kampuksella, mutta muutokset ovat mahdollisia esimerkiksi pandemiatilanteesta johtuen.
Opintojakson oppimisalusta Canva aukeaa 1.1.2022 ja opintojakson orientoiva tehtävä tulee palauttaa 11.1.2022 jolloin on myös opintojakson aloitus orientaatiopäivässä.
Opintojaksoon sisältyy työpajapäiviä, joita valitaan minimissään 2 oman mielenkiinnon mukaan pajatarjottimelta. Hyvinkäällä toteutettavat työpajat ovat:
• Soveltava kuvataidepaja
• Tarinallisuus ja ongelmanratkaisutaidot
• Kehontuntemus- ja liike
• Draamapaja
Tämän lisäksi työpajatarjottimella on valittavana työpajoja myös Porvoon kampukselta. Työpajojen tarkempi sisältökuvaus ja ohjeistus löytyy Canvasta. Pajatarjottimen muutokset ovat mahdollisia esim. pademiatilanteen johdosta. Pajoihin ilmoittautuminen avautuu orientaatiopäivänä.
Opintojakso sisältää myös LbD-projektin, jonka opiskelijat toteuttavat työelämän yhteistyökumppanin kanssa. Projektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itse. Osallistuminen edellyttää opiskelijalta joustavuutta, sitoutumista ja aktiivisuutta. LbD-projektiin liittyy myös tarjolla olevaa ohjausta sekä demopäivä ja seminaaripäivä. Pienryhmien muodostaminen tapahtuu orientaatiopäivässä opiskelijan mielenkiinnon suuntautumisen mukaan.
Opintojaksoon sisältyvät tehtävät:
Orientaatiotehtävä (palautus ennen orientaatiota)
Kulttuurikäynti (opintojakson aikana)
LbD-toteutus työelämän yhteistyökumppanin kanssa (ohjaussuunnitelma, demopäivä, toteutus yhteistyökumppanin kanssa)
Seminaariesitys (oman pienryhmän kanssa)
Oppimispäiväkirja ja itsearviointi (palautetaan opintojakson lopussa)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Jansson, S.-M. 2014. Mittaamattoman arvokasta? Taiteen ja kulttuurin vaikutustukimuksia ja -metodologioita. Kokos- julkaisusarja 2. Helsinki: Taideyliopisto.
Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Känkänen, P. 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Tutkimus 109. Valtiotieteellinen tiedekunta. Helsingin yliopisto.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104494/URN_ISBN_978-952-245-911-4.pdf?sequence=1
Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva.
Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Mikäli harkitset opintojakson suorittamista näyttönä, olethan yhteydessä vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla toteutetaan pienryhmissä LbD-projekti yhteistyössä työelämän kanssa, joka esitellään tarkemmin orientaatiossa. Yhteistyökumppanit löytyvät Canvasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
11.1.2022 Orientaatio, läsnäolovelvollisuus.
15.3.2022 Demopäivä, läsnäolovelvollisuus.
20.4.2022 Seminaari, läsnäolovelvollisuus.
Lisäksi opiskelijalla on velvollisuus osallistua kahteen pajapäivään 18.1. -2.2.2022 sekä oman ryhmän Lbd-projektin ohjauspäivään.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Kansainvälisyys toteutuksella
[Kuvaa tässä kansainvälisyyden mahdollista toteutumista opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Orientaatio 1op, Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana 2op, Luovat ja toiminalliset menetelmät asiakastyössä 2op.
Sisältö ja sen jaksotus
1 osio: orientaatio 1op:
Luovuuden ja toiminallisuuden käsitteet ja tietoperusta. Ammatillinen kehittyminen ja hyvinvointi, oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen.
2 osio: Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana 2op.
Kulttuurinen hyvinvointi. Taide- ja kulttuurilähtöiset voimavaraistavat ja dialogiset menetelmät hyvinvoinnin ja osallisuuden tukena.
3. osio: Luovat ja toiminalliset menetelmät asiakastyössä 2op.
Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Tavoitteellinen ja suunnitelmallinen ohjaustyö sosiaalialan ympäristössä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää jokaisen opintojakson kokonaisuuden hyväksyttä suorittamista. Opintojakson arviointi ja arvosana muodostuu seuraavasti:
Moduuli 1: Orientoiva tehtävä HYV-HYL
Moduuli 2 Kulttuurikäynti HYV-HYL, Oppimispäiväkirja 1-5 (50%) ja itsearviointi 1-5 (50%)
Moduuli 3: Lbd-projekti HYV-HYL
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]