Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0034-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2021 - 19.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 43
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Raunio K. 2009 Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus.
Helminen J. (toim.) 2016 Sosiaaliohjaus; lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita.
Nivala E. & Ryynänen S. 2019 Sosiaalipedagogiikka - kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus.
Mäkinen P., Raatikainen E., Rahikka A. & Saarnio T. 2019 (uudistettu painos) Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
Muutokset kirjallisuuteen ovat mahdollisia. Muu mahdollinen materiaali ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-työtilassa.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena Otaniemen kampuksella. Opintojaksoon kuuluu työelämän kanssa yhteistyössä toteutettava projektiosuus.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla toteutetaan työelämän kanssa yhteistyössä kolmen opintopisteen laajuinen asiakastyön menetelmäosaamiseen keskittyvä projekti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
31.8. orientaatio
28.10. tentti
30.11. menetelmäseminaari I
1.12. menetelmäseminaari II
Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena. Tehtävien suoritusaikataulu määritellään Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin noin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso on jaettu neljään moduuliin:
- Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot (3op)
- Asiakastyön menetelmiä (2op)
- Asiakasprosessi ja dokumentointi (2op)
- Menetelmäseminaari (3op)
Muutokset sisällöissä ovat mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)