Pedagogical Competence in Early Childhood Education (10 cr)
Code: R0094-3008
General information
- Enrollment
-
03.02.2020 - 16.02.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
16.03.2020 - 31.05.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Learning outcomes
The student is able to:
- analyse the value base, aims and underpinning knowledge of early childhood education
- take a child's characteristic ways of acting into account in education
- recognize the significance of inclusion, communality and dialogical interaction in a child's growth, development and learning
- create preconditions for an educational partnership and cooperation
Materials
Tiedot oppimateriaaleista löytyvät verkkototeuksesta.
Oheismateriaalia:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2018.pdf
Maritta Törrönen :Lapsuuden hyvinvointi
Elina Paju: Lasten arjen ainekset
Hujala, Puroila, Parrila, Nivala: Päivähoidosta varhaiskasvatukseen
Aili Helenius: Pedagogiikan palikat
Alanen Leena: Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta
Reunamo Jyrki: Tasapainoinen varhaiskasvatus
Reunamo Jyrki: Varhaiskasvatuksen kehittäminen
Nummenmaa Anna-Maija: Yhteisöllinen suunnittelu päiväkodissa
Kronqvist Eeva-Liisa: Lapsuuden oppimisympäristöt
Heikka Johanna: Arvioinnista opiksi
Uotinen Sanna : Vanhempien ja lasten toimijuuteen konduktiivisessa kasvatuksessa
Kronnqvist Eeva-Liisa: Mitä lapsiryhmässä tapahtuu?
Heinämäki Liisa: Erityisesti päivähoidossa
Kaskela, Kekkonen: Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta
Kalliala Marjatta: Lapsuus hoidossa
Marjanen, Marttila, Varsa: Pienten piirissä
Hujala & Turja: Varhaiskasvatuksen käsikirja
Karila & Lipponen: Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Sajaniemi, Niina (et.al.) Stressin säätely
Teaching methods
Tervetuloa oppimaan verkkototeutukselle!
Employer connections
Kunnalliset ja yksityiset päiväkodit, ajankohtaiset koulutus- ja kehittämistapahtumat
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management), jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Exam schedules
TÄRKEÄÄ!
Opintojakson alussa 1.4.2020 pidetään tentti seuraavasta kahdesta kirjasta:
- Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen, Ruoppila (2014): Ihmisen psykologinen kehitys, osa Varhaislapsuus sivut (22-76)
- Sajaniemi, Suhonen, Nislin, Mäkinen (2015): Stressin säätely (2015)
Kirjat kannattaa hankkia hyvissä ajoin! Molemmat saatavana e-kirjana.
Opintojakso aloitetaan yhteisellä orientaatiotapaamisella verkossa. Optima aukeaa opintojen alkaessa.
Completion alternatives
HOT = aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ja TOPI = työn opinnollistamiseen liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta LINK-käytänteiden mukaisesti. Ks. ohjeistuksia: link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu
Student workload
Yksilötyöskentely, ryhmäkeskustelut, koontitehtävät, essee, innovointitehtävä, tiedonetsintää verkossa, ongelmanratkaisutehtäviä, ajankohtaiseen koulutustilaisuuteen osallistuminen.
Content scheduling
Opinnoissa on seuraavat osiot:
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 3 op (Teemat Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 2 op ja Varhaiskasvatuksen kehittäminen 1 op)
Varhaiskasvatuksen arvoperusta ja perusteet 3 op (Teemat Varhaiskasvatustoiminnan perusteet 2op, Lainsäädäntö ja eettiset ohjeet1 op)
Lapsen osallisuus ja toimijuus ja kasvatusyhteistyö 4op (Teema Lapsen osallisuuden vahvistaminen 2 op ja Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 2 op)
Evaluation scale
H-5
Further information
Minkälaista on opiskella verkossa?
Opiskelu verkossa poikkeaa monin eri tavoin päiväopiskelusta. Se vaatii itsensä johtamisen taitoja ja kurinalaisuutta. Verkossa opiskellessa teet paljon itsenäistä työtä, mutta se ei ole yksinäistä puurtamista. Osallistut verkkokeskusteluihin ja teet ryhmätehtäviä sekä työelämään liittyviä projekteja etäyhteyksiä hyödyntäen sekä yksin että ryhmässä. Verkossa opiskelua varten tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden sekä kuulokemikrofonin. Verkossa opiskellaan samassa tahdissa kuin muissa sosionomikoulutuksissa, mutta voit myös nopeuttaa opintojasi oman opiskelusuunnitelmasi pohjalta. Yksilökohtaiset tehtävät voit kuitenkin valita mihin vuorokauden aikaan tai missä opintoja teet.