Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen liikkeen ja liikkumisen kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: G8206-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.07.2020 - 09.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettajat
Kati Nykänen
Heikki Penttilä
Pauliina Louhiala
Riikka Saukkola
Vastuuopettaja
Heikki Penttilä
Opintojakso
G8206

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen kasvun ja kehittymisen vaiheet
- havainnoida lapsen psykomotorista kehitystä
- analysoida ihmisen liikettä ja liikkumista
- tehdä johtopäätöksiä lapsen toiminnasta sekä toimintaedellytyksistä

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Everett, T. & Kell, C. 2010. Human movement: an introductory text. Edinburgh: Churchill Livingstone
Gallahue D.J., Ozmun, J & Goodway 2012, 4 ed. Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hil. New York.
Kauranen K, 2017. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro Oy. Helsinki.
Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166 - Helsinki
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Jyväskylä: VK-Kustannus Oy.
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki: Tammi.
Salpa P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Latvia: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Sheridan MD. 2006. From birth to five years - Children´s developmental progress. Routledge.
Zimmer R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-Kustannus Oy. Keuruu.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, lukuuottamatta alku- ja lopputapaamista sekä työpajoja (3-5 kpl), joille on 100 % osallistuminen. Opintojakso alkaa pakollisella orientaatiolla Otaniemen kampuksella.
Opintojaksolla on kolme teemaa. Jokaisella teemalla on oma vastuuopettaja. Opintojakson teemat ovat:
1) Ihmisen liike ja liikkuminen
2) Motorinen oppiminen ja taidon kehittyminen
3) Psykomotorinen kehitys.
Opiskelijat jaetaan tiimeihin ja jokaiseen teemaan liittyy:
- Kontaktina orientaatio -tapaaminen, verkkoluento tai verkko-ohjaus sekä tiimimuotoinen tehtävä ja työpajatyöskentely. Työpajoissa vaaditaan 100% läsnäolo.
- Tiimityöskentelyä hyödynnetään osassa tehtäviä sekä työpajoissa. Opintojakson kokoava lopputehtävä toteutetaan yksilötehtävänä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon ei sisälly varsinaista työelämäkumppaniyhteistyötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa, ja siksi opinto-ohjelmaan sisältyviin läsnäolokertoihin on 100 % aktiivinen osallistumis- ja läsnäolovaatimus.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei kv- yhteyttä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Mikäli haet koko- tai osaan opintojaksoa hyväksilukua, niin tutustu etukäteen opintojakson tavoitteisiin ja laadi aivan alustava word -suunnitelma siitä, miten ajattelit hyödyntää hankkimaasi osaamista op-jakson osaamistavoitteiden saavuttamisen edellyttämällä tavalla. Ota sitten yhteys op-jakson vastuulehtori: heikki.penttila@laurea.fi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso toteutetaan 3 osassa:
1. Osassa opiskelijat kuvaavat kehon rakenteiden ja toimintojen liikettä- ja liikkumisen suorituksia kuvaavat tasot sekä akselit ja analysoivat tietoa ihmisen liikkeen ja liikkumisen kannalta.
2. Osassa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat lasten tai nuorten liikettä ja liikkumista näiden motorisen oppimisen ja taidon kehittämisen tavoitteellisessa liikkumisen ohjauksen interventiossa
3. Osassa opiskelijat havainnoivat ja analysoivat 0-16 vuotiaiden psykomotorista kehittymistä ja koostavat näitä koskevat oppimistehtävät.

Nämä 3 osaa yhdistävät ihmisen liikkeen ja liikkumisen psykomotorisen kehityksen kokonaisuuden siten, että 1. osassa tarkastelunäkökulma on biomekaaninen("ulkoa sisään") 2. osassa näkökulma on havaintomotoriikkaan perustuvassa motorisessa oppimisessa ja -taidon tavoitteellisessa kehittymisessä valitussa ympäristössä ("sisältä ulos") ja 3. osassa nämä em. näkökulmat yhdistyvät Ihmisen psykomotorisessa kehityksessä lasten/nuorten näkökulmasta.

Tästä kokonaisuudesta opiskelijat koostavat vielä lopputehtävän, jossa voivat halutessaan hyödyntää myös muita syksyn ft- koulutusohjelman opintosisältöjä oman osaamisensa kehittämiseksi.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Siirry alkuun