Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.08.2020 - 14.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettajat
Paula Väliaho
Anne Laaksonen
Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Paula Väliaho
Opintojakso
V1415

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit omien valintojen pohjalta, Optimassa annetun kirjallisuuden tukemana.

Sitran sivuilta löytyy paljon lähteitä:
https://www.sitra.fi/blogit/mahtava-taidemyonteinen-yhteiskunta/

Marjanen, K. In process. Approaches for The Multisensory Musical Design (MMD): Approaches for the Musical-Artistic Dialogues at the Core of Humanities.

LibGuidesin e-aineistoihin linkittäminen: http://libguides.laurea.fi/linkit_e-aineistoihin/etusivu

Toteutustapa

Opintojakson toteutuksessa hyödynnetään kokemuksellista oppimista, taiteen tuottamia elämyksiä, toiminnallisuutta sekä voimavaraistavia ja toiminnallisia menetelmiä taidelähtöisestä ymmärryksestä pieninä kokemuksina rakentaen. Ratkaisukeskeiset, dialogiset ja toiminnalliset mallit tukevat taitoa kohdata erilaisia asiakkaita. Taiteen avulla kohtaamisen ja dialogisen vuorovaikutuksen taidot syvenevät, ja taito heittäytyä paranee. Tämän myötä rohkeus astua uusiin tilanteisiin, heittäytyä ja selviytyä niistä vahvistuvat.

Opintojakson oppimisalusta Optimassa aukeaa 17.8. Opintojakson alkutehtävä tulee palauttaa viimeistään 24.8. Samana päivänä pidetään myös opintojakson esittely Zoomissa. Tämä tallennetaan ja jaetaan oppimisalueella.

Opintojakson lähiopetus toteutetaan yhteisen orientaatiopäivän sekä työpajapäivän muodossa (kaksi kontaktiopetuspäivää), joissa on läsnäolovelvollisuus. Lähiopetuspäivien jälkeen opintojakso jatkuu pienryhmissä toteutettavalla luovalla ja/tai toiminnallisella toteutuksella sekä siihen liittyvällä pienryhmäohjauksella.

Em. luova/toiminnallinen toteutus käsitellään seminaarissa. Varsinaisena seminaaripäivänä, 10.12., on läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso kootaan oppimispäiväkirjaan.

Tarkemmat tiedot ja tehtävänannot ovat Optimassa.

Oma suunta ja aktiivisuus luovat perustan saavutettaville oppimistuloksille. On suositeltavaa seurata omaa oppimisprosessia ja kokemuksia oppimispäiväkirjan (muistiinpanot, videot, valokuvat, piirrokset, runot, aforismit, äänitteet...) avulla. Opintojakson toteutuminen avautuu matkan varrella, etukäteen luotujen aikataulullisten raamien pohjalta. Näin halutaan myös luoda tilaa taiteellisten kokemusten myötä herääville ideoille ja kokemusten reflektoinnille. Kaikkia aistikanavia halutaan hyödyntää sekä oman oppimisen että asiakkaan kohtaamisen näkökulmista. Mitään aiempaa taidepohjaista tai luovaa osaamista ei tarvita. Elämyksellisessä työskentelyssä oma osallistuminen on kaiken perusta: opintojakson tavoitteet eivät tule saavutetuksi esimerkiksi pelkän kirjallisuuden kautta.

Jokainen opiskelija kantaa vastuun ryhmän tuotoksesta osallistuen seminaariesitykseen ja kaikkiin yhdessä sovittuihin prosessin osiin. On myös tärkeää, että rakennamme ja jaamme kollektiivisesti LbD-kokemuksemme. Oppimispäiväkirjassa hyödynnetään kokonaisvaltaista kokemustasi opintojakson osista sekä omasta oppimispolustasi itsellesi asettamaasi tavoitetta kohti, jota reflektoidaan teorian avulla. Kokonaisuus sisältää taiteellisia elämyksiä, käytännön kokemuksia sekä pedagogiikkaa: luovia menetelmiä & asiakkaan kohtaamista. Teoreettinen tieto syventää kokemuksellista oppimistasi.

Opintojakson tukena hyödynnetään The Multisensory Musical Design (MMD)-mallia ja sen taustalla olevia teorioita (Marjanen in process). Ymmärrystä hyvinvoinnin rakenteista luodaan yksilöllisinä, kulttuurisina ja yhteiskunnallisina ilmiöinä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja panostusta kaikkiin tehtäviin.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutettava LbD-työskentely rakentuu hybridinä, ko. pienryhmän suunnitelman pohjalta yhdessä valitun työelämätoimijan kanssa toteutettavaksi.

Kukin pienryhmä valmistaa tässä yhteisen suunnitelman, jota kukin ryhmän jäsen toteuttaa itsenäisesti oman yhteistyötahonsa parissa (kohderyhmät siis edustavat sosiaalialan kenttää monipuolisesti).

Suunnitelmassa toteutetaan toimintaa luovan toiminnan mallien konkretisoimiseksi, pedagogista osaamista soveltaen sekä taidekasvatuksen näkökulmien määrittelyistä lähtevän pienryhmäkohtaisen viitekehyksen avulla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Oppimisympäristö aukeaa 17.8.

Opintojakson alkutehtävän palautus ja opintojakson esittely 24.8.

Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää jokaiselta opiskelijalta
- osallistumista kahteen kontaktiopetuspäivään 24.-25.9.2020, sekä
- virtuaaliseen päätösseminaariin 10.12.2020 klo 08.30 - 14.00, ja
- kaikkiin opintojakson osiin hyväksytysti. (Laurean tutkintosääntö 18 §).

Ks. toteutuksen V1415-3014 aikataulut Pakissa
Tarkemmat ohjeet Optimassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Samoin toimitaan työn opinnollistamisen kanssa.

Katso lisätietoa Linkistä.

Hankitun osaamisen hyödyntäminen: Optima/Näyttöpäivä sosionomi/ Moduuli 3.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisälltöinä tarkastellaan
- taidelähtöisiä kokemuksia ja menetelmiä (musiikki, tanssi, draama, kädentaidot)
- luovuuden, taiteiden ja taidekasvatuksen pedagogiikkoja ja toimintaympäristöjä
- hyvinvoinnin, kulttuurin ja luovuuden kokemuksellisia rakenteita sosiaalialan kohtaamisissa

Nämä ohjautuvat opintojakson punaiseksi langaksi LbD-työskentelyn ja oppimispäiväkirjan kautta.

Mitä vahvemmin sitoudut, sitä enemmän saat.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Siirry alkuun