Palveluyrityksen liiketoiminta ja markkinointi (10 op)
Toteutuksen tunnus: A9128-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.05.2020 - 24.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
09.09.2020 - 09.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- eritellä alan palveluyrityksen liiketoiminnan toiminnot
- esitellä palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa
- segmentoida yritys- ja kuluttaja-asiakkaita
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja palveluliiketoiminnassa
Aika ja paikka
Pääsääntöisesti Leppävaara. Aikataulun mukaan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen, L. & Luoto, S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta. Helsinki. Talentum.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2013. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki. Edita.
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki. WSOY
Jylhä, E. & Viitala, R. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita.
Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi. Helsinki: Edita. • Luvut 1 - tarkennetaan workshopissa.
Kahneman, D. 2012. Ajattelu nopeasti ja hitaasti. Terrra Cognita.
Kotler, P. 2005. Markkinoinnin avaimet. 80 konseptia menestykseen. Jyväskylä. Gummerus.
Kuusela, H. & Neilimo, K. 2010. Kaupan strategiaosaaminen. Helsinki. Edita Prima Oy.
Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2010. B-to-B-palvelujen markkinointi. Porvoo. WSOYPro
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2009. Business Model Generation. Amsterdam. Self Published.
Rope, T. 1998. Business to Business – markkinointi. Porvoo. WSOY.
Saarelainen, E. 2013. Kohti menestyvää liiketoimintamallia. Saarijärven Offset Oy.
Thaler, Richard H. and Sunstein, Cass R. 2009 Nudge. Improving decisions about health, wealth, and happiness. Penguin Books.
** Muu erikseen opintojaksolla osoitettu kirjallisuus
Toteutustapa
Ensimmäisellä lähikerralla 9.9.2020 on pakollinen läsnäolo.
Läsnäoloa edellytetään myös tehtävien ja harjoitusten käsittelyjen yhteydessä.
Sisältää käyntejä Laurean ulkopuolisiin kohteisiin ja verkko-opetusta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Yksilötyö ja tiimeissä tehtävä projektityö.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aikataulun mukaiset kontaktikerrat ja palautuspäivämäärät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opintojaksolla käydään läpi palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa. Jaksolla tutustutaan mm. ostopäätöksentekoon, segmentointiin ja markkinoinnin kilpailukeinoihin.