•   Tutkimus- ja kehittämismenetelmät YY00BT02-3006 01.09.2022-30.11.2022  5 op +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - arvioida oman alan tutkimuksellista tietoa
    - valita tutkimus- tai kehittämistyöhönsä tarkoituksenmukaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä perustella valintansa
    - kerätä empiirisen aineiston ja analysoida sen
    - tulkita tutkimus- ja kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
    - arvioida tutkimus- ja kehittämistyön eettisyyttä ja luotettavuutta
    - toimia tutkimus- ja kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

    Vastuuopettaja

    Jatta Jännäri

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintototeutuksella käytettävät materiaalit löytyvät Canvas-työtilasta. Otteita lähdemateriaalista: Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 tai uudempi painos. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi. Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Gaudeamus. Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Puusa, A. & Juuti, P. (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Helsinki: Gaudeamus. Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi. Valli, R. 2015: Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. Jyväskylä: PS-Kustannus. Vilkka, H. 2020. Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus. Vilkka, H. 2021. Näin onnistut opinnäytetyössä. Ratkaisut tutkimuksen umpikujiin. Jyväskylä: PS-kustannus. Vilkka, H. 2021. Tutki ja kehitä. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Toteutustapa

    Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus liiketalouden, tietojenkäsittelyn, turvallisuus- ja palvelualojen opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat, sekä P2P-opiskelijat.

    Opintototeutukseen sisältyy verkko-opetusta ja -ohjausta aikataulun mukaisesti. Opintojakson tehtävä tehdään ryhmätyönä. Tentti on yksilösuoritus.

    Webinaareissa käytetään Zoom-verkkokokoustyökalua. Canvas-työtila avautuu avausluennon yhteydessä.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

    Opintojakso arvioidaan seuraavasti:
    Tutkimusraportti ryhmätyönä (asteikolla H-5) 60 % kokonaisarvioinnista ja
    verkkotentti (asteikolla H-5) 40 % kokonaisarvioinnista.

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.09.2022 - 30.11.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 16.06.2022

    Paikkoja

    80 - 120

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus

    Opettaja(t)

    Kaarina Murtola, Jatta Jännäri

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tämä opinto on Canvas-oppimisympäristössä toteutettava verkkototeutus liiketalouden, tietojenkäsittelyn, turvallisuus- ja palvelualojen opiskelijoille. Etusijalla ovat verkko- ja monimuoto-opiskelijat.

    Koulutus

    Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara, Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen, Turvallisuusalan koulutusohjelma (HSA), Laurea Leppävaara, Tietojenkäsittelyn koulutus (NTY2), Laurea yhteinen

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    To 1.9.2022 klo 16.00 - 18.00 Aloituswebinaari (läsnäolovelvoitteinen)
    To 27.10.2022 klo 16.00 - 18.00 Väliseminaari (läsnäolovelvoitteinen)

    Verkkotentin aikataulu:
    To 20.10.2022 klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa
    Uusinnat: 10.11.2022 ja 8.12.2022 klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opinto keskittyy laadullisiin ja määrällisiin tutkimus- ja kehittämismenetelmiin, aineiston keräämiseen ja analysointiin, tutkimuksen ja kehittämisen etiikkaan ja luotettavuuteen, sekä tutkimusviestintään.

    Laadullinen ja määrällinen tutkimus:
    - Tiedonhaku ja tietoperusta
    - Aineistonkeruu
    - Aineiston analyysi
    - Kehittämismenetelmät
    - Kirjallisuuskatsaus
    - Tutkimusetiikka
    - Tutkimuksen luotettavuuden arviointi

    Tutkimusviestintä:
    Tutkimus- ja kehittämistyö viestintäprosessina
    - raportointi, seminaariesitykset, opponointi ja tulosten julkistaminen
    Tutkimus- ja kehittämistyö tekstilajina
    Lähdekritiikki ja tutkimusetiikka
    Tutkimusartikkelit lähteenä
    Lähdemerkinnät
    - lähdeviitteet ja lähdeluettelo
    Tutkimustekstin tyyli ja kieli
    - oma ääni tutkimustekstissä, metateksti ja argumentointi
    - referointi ja referoiva kieli