•   Ammatillinen kehittyminen YY00BN53-3105 01.01.2022-31.12.2022  2 op  (SSB221KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - laatia itselleen urasuunnitelman
    - selvittää alansa työllistymismahdollisuuksia ja yrittäjyyden edellytyksiä
    - hyödyntää ja rakentaa ammatillisia verkostoja
    - kuvata osaamisensa ja hakea oman alansa töitä sekä ymmärtää sosiaalisen median merkityksen työnhaussa
    - arvioida tulevaisuuden työelämässä tapahtuvia muutoksia ja niiden merkitystä omalle työuralleen
    - toimia oman hyvinvointinsa hyväksi

    Vastuuopettaja

    Paula Väliaho

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson materiaalit on esitelty opintojakson Canvas-tilassa. Opintokokonaisuudessa on käytössä sama Canvas-tila koko opintojen ajan. Myös muuta kuin Canvas-tilassa eriteltyä materiaalia voi käyttää, muista lähdekritiikki!

    Toteutustapa

    Opintojakso on osa Opiskelijasta asiantuntijaksi -kokonaisuutta, jotka kulkevat opiskelijan rinnalla koko opintojen ajan. Se kestää koko vuoden 2022 ja sen suoritusmerkinnän saa opintojakson päätyttyä loppuvuodesta 2022.

    Opintojakson suorittamiseksi tulee osallistua omaa oppimista tukevaan opetukseen, tehdä sovitut tehtävät sekä käydä HOPS-keskustelut lukukausittain oman opettajatuutorin kanssa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan pitää
    * suorittaa suunnitelmatehtävä kevätlukukaudella
    * suorittaa valinnainen tehtävä syyslukukaudella
    * käydä joka lukukaudella HOPS-keskustelu opettajatuutorinsa kanssa ja tehdä siihen vaadittava ennakkotehtävä
    * osallistua häntä tukevaan opetukseen

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 12.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SSB221KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Hyvinkää, sote

    Opettaja(t)

    Paula Väliaho, Marika Kivistö

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
    Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Opintojakson laatukriteerit arviointeineen on nähtävillä opintokokonaisuuden Canvas-tilassa.

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Hyvinkää

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa oma opettajatuutori. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakson puitteissa järjestetään mm. työelämäkumppaneiden vierailijaluentoja. Opiskelija voi valita niistä itseään kiinnostavimmat. Vierailijaluentojen lisäksi opiskelija voi sisällyttää opintojakson tehtäviin työelämäyhteistyötä ja/tai TKI-toimintaa oman oppimisensa tueksi tehtävänannon rajoissa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson aikataulu löytyy lukujärjestyksestä. HOPS-keskustelut ennakkovalmisteluineen tulee tehdä molemmilla lukukausilla, suunnitelmatehtävä kevätlukukaudella ja valinnainen tehtävä syyslukukaudella.

    Opintojaksolle sovittuja vierailijaluentoja:
    * 10.2. klo 12.30-14.00 Laurean erityisopettaja Marko Kallionpää
    * Keusoten harjoittelu- ja uramahdollisuudet: 9.3. klo 13.30-15.00, 29.3. klo 14-15 ja 4.4. klo 13-14.

    Myös muita vierailijaluentoja saatetaan lisätä opintojakson aikatauluun. Lisätietoja lukujärjestyksestä.

    Opintojakson lukujärjestykseen on merkitty myös lähes viikottaiset kahvitaukomahdollisuudet tuutorin kanssa. Kahvitauoille osallistuminen on täysin vapaaehtoista ja niiden aiheena on lähinnä kuulumiset.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opintojaksolla ei ole tiedossa KV-yhteyksiä opettajien toimesta. Mikäli opiskelijalla on opintojakson tavoitteisiin sopivia KV-yhteyksiä tai -ajatuksia, voidaan niitä huomioida.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on laajuudeltaan 2 op, joista toinen ajoittuu kevät- ja toinen syyslukukaudelle.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojaksolla tuetaan opiskelijan henkilökohtaisen osaamisen kehittämistä ja kehittymistä niin hyvinvoinnin kuin työelämäosaamisenkin näkökulmista. Osana opintojaksokokonaisuutta syvennetään opiskelijoiden tietoa alan työllistymismahdollisuuksista sekä työelämävalmiuksista.