Motivoiva keskustelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1531-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ajoitus
07.09.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sonja Holopainen
- Juha Lavikainen
Ryhmät
-
TOS219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa
Toteutustapa
Opintojakson tavoite: Opiskelija osaa käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa.
Toteutustapa: Lähiopetus ja oppimistehtävät.
Lähiopetuspäivät:
Ryhmä 1: 22-23.9.2020 ja 27-28.10.2020
Ryhmä 2: 24-25.9.2020 ja 29-30.10.2020
Ryhmäjako ilmoitetaan opiskelijoille ennen opintojakson alkamista.
Kohderyhmä: Ensisijainen SRV219SA ja SRV220SA ryhmille, joille se HOPSin mukaan kuuluu. Näiden ryhmien opiskelijat sijoittuvat aikataulullisesti ryhmään 1. Edellyttää rikosseuraamusalan ydinosaamisen opintojen suorittamista. Ei avoimen opiskelijoille.
Aika ja paikka
Lähiopetus RSKK:lla
Opintojakson vastuuopettaja on opettaja Sonja Holopainen, Rikosseuraamusalan koulutuskeskus.
Yhteystiedot: Sonja Holopainen (sonja.holopainen@om.fi)
Lähiopetustunnit: Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, Vernissakatu 2A, 01300 Vantaa. Opetustilana Hiisi-Värttinä, 4. krs.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimistehtävän kirjallisuus:
1. Jukka Oksanen, Motivointi työvälineenä. 2014. Ps-kustannus
2. Koski-Jännes, Riittinen, Saarnio. Kohti muutosta. 2008. Tammi
3. W.R. Miller & S. Rollnick, Motivational interviewing. 2013. The Guilford Press
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos Motivoivan keskustelun peruskoulutus on suoritettu (3 op), voidaan se todistusta vastaan hyväksyä aiemmin hankituksi osaamiseksi. Tällöin suoritettavaksi jää oppimistehtävän eli kotitentin osuus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähiopetuspäivät:
Ennakkotehtävä ennen lähiopetusta
Ryhmä 1: 22-23.9.2020 ja 27-28.10.2020
Ryhmä 2: 24-25.9.2020 ja 29-30.10.2020
Välitehtävän palautus 21.10.2020 Optimaan.
Oppimistehtävän palautus 29.11.2020 Optimaan.
Uusinnasta sovitaan erikseen arvioinnista vastaavan opettajan Sonja Holopaisen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 32 h
Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä, välitehtävä ja kotitentti) 103 h
5 op = 135h (1 op = noin 27 tuntia opiskelijatyötä)
Koulutus siirretty keväältä 2020 syksylle 2020. Samat ryhmät.
Sisältö ja sen jaksotus
Lähiopetus RSKK:lla:
V1531 Motivoiva keskustelu (suunnattu ensisijaisesti SRV219Sa ja SRV220SA ryhmälle)
Ryhmäkoko max 50, pidetään kahdessa osassa puolikkaille ryhmille:
Ryhmä 1: syksy 2020
Ryhmä 2: syksy 2020
Ajoitukset näkyvät Lukkarikoneessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kontaktitunnit (sis. ennakkotehtävä, välitehtävä) 3 op. Läsnäolovelvoite 75 %, koska koulutus sisältää paljon harjoituksia. Poissaolot tulee korvata.
Ennakko- ja välitehtävä arvioidaan HYV - HYL.
Oppimistehtävä (2 op) arvioidaan HYL - 5.
Hylätty (0)
Tehtävää ei ole tehty ohjeistuksen mukaan eikä kaikkiin kysymyksiin ole vastattu. Lähdemateriaalia ei ole käytetty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteiden määrittely on vähäistä. Vastauksissa korostuu joko teoriatieto tai oma pohdinta ja niiden yhdistäminen jää ohueksi. Vastausten tyyli on kuvaileva.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteet on määritelty hyvin. Vastauksissa yhdistyy teoriatieto ja oma pohdinta. Asioiden ymmärtäminen on nähtävissä vastauksista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty monipuolisesti luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käytetyt käsitteet on määritelty erittäin hyvin. Vastauksissa yhdistyy tasapainoisesti oma pohdinta teoriatietoon. Vastaukset ovat selkeästi arvioivia.