Siirry suoraan sisältöön

Toimintaympäristön monitorointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1455-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Susanna Kivelä
  • Pasi Hario

Ryhmät

  • HYV221KJ
    Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta, yamk, K21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tukea organisaatiota toimintaympäristön monitoroinnissa
- tulkita ja kommunikoida monitorointitietoa
- kytkeä monitoroinnin osaksi organisaation oppimista
- hyödyntää monitoroinnin tukena tulevaisuuden ennakoinnin työkaluja
- hakea ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuustiedon tunnistamisen tukena

Toteutustapa

Luennot, workshoptyöskentely, toimintaympäristön monitorointi ja kirjallinen raportti

Aika ja paikka

Lähipäivät Tikkurilan Laureassa / Online 15.1; 11.2; 12.3.2021 klo 9.00 - 16.30

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvas-oppimisympäristössä ja lähipäivien aikana esitetty kirjallisuus

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Motion -hanke

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähipäivät Tikkurilan Laureassa / Online 15.1; 11.2; 12.3.2021 klo 9.00 - 16.30

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso rakentuu kolmesta lähipäivästä sekä kehittämistehtävästä.

1. Lähipäivä: Toimintaympäristön monitorointi ja delfoi menetelmä
-Delfoi mentelmä
-Toimintaympäristön monitorointi

2. Lähipäivä: Monitorointidatan analysointi
-Monitorointiaineiston analysointi ja tulkinta

3. Lähipäivä: Monitorointitiedon yhteys ennakointiin ja organisaation oppimiseen
-Trendikorttiesitykset
-Nousevat teema ja organisaation oppiminen
-Jaksotehtävän sparraus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähipetuspäiviin ja workshoptyöskentelyyn osallistuminen, toimintaympäristön monitorointi 1 - 2 lähipäivän välissä, trendikorttien tuottaminen 2 - 3 lähipäivän välissä, trendikorttiesitykset sekä kirjallinen tehtävänannonmukainen raportti

Hylätty (0)

Jaksotehtävä ei ole tehtävänannon mukainen tai palautetaan seuraavan toteutuksen alettua

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja.
Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.