•   Tulevaisuuden johtaminen V1454-3003 01.01.2021-31.07.2021  5 op  (HYV221KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - hyödyntää tulevaisuustietoa tulevaisuustyön lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä
    - tuottaa skenaariot tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista
    - kytkeä tulevaisuuden ennakoinnin strategiseen päätöksentekoon
    - etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien ennakoinnin tukena

    Vastuuopettaja

    Tarja Meristö

    Toteutusmuoto

    60% Lähiopetus, 40% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kirjallisuus Canvas oppimisrympäristössä

    Toteutustapa

    Luennot, työpajatyöskentely, itsenäinen työskentely, kirjallisuuteen ja lähdeaineistoon tutustuminen ja kirjallinen raportti

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • HYV221KJ
    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, liko

    Opettaja(t)

    Susanna Kivelä, Tarja Meristö, Jukka Laitinen

    Koulutus

    Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakso on integroitu TKI-hankkeeseen.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Tikkurilan Laurea / Online: 13.3; 15.4; 21.5.2021 klo 9.00 - 16.30

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintokokonaisuuden keskeiset sisältökokonaisuudet ovat:
    Mitä tulevaisuudesta voidaan tietää?
    -tulevaisuutta koskevan tiedon luonteesta ja tiedonkeruumenetelmistä
    Mitkä ovat tulevaisuuden mahdolliset maailmat?
    -tulevaisuuden skenaarioista ja vaihtoehtoisten tulevaisuuksien rakentamismenetelmistä
    Miten tulevaisuuden ennakointia voidaan hyödyntää päätöksenteossa?
    -strategiatyön uudet ulottuvuudet ja työmenetelmät

    Aika ja paikka

    Tikkurilan Laurea / Online: 13.3; 15.4; 21.5.2021 klo 9.00 - 16.30

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteista nousevaa tietoa laaja-alaisesti. Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa Kehittäminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Viestintä: Opiskelija osaa viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

    Hyvä

    Tietoperusta: Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida opintojakson tavoitteita tukevaa tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Opiskelija osaa luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. Viestintä: Opiskelija osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti

    Kiitettävä

    Tietoperusta: Opiskelija osaa luoda opintojakson tavoitteista nousevan johdonmukaisen ja omaa ajattelua sisältävän tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. Ongelmanratkaisu: Opiskelija osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistä eri alojen tietoja. Kehittäminen: Opiskelija osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa. Viestintä: Opiskelija osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan- että alan ulkopuoliselle yleisölle.