•   Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä V1415-3034 21.03.2022-11.05.2022  5 op  (SSV221SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
    - käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

    Vastuuopettaja

    Anne Eskelinen

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Suositeltavaa kirjallisuutta: Lehikoinen, K. & Vanhanen, E. (toim.). 2017. Taide ja hyvinvointi: katsauksia kansainväliseen tutkimukseen. ArtsEqual. Taideyliopisto, Kokos-julkaisusarja 1/2017. Saatavilla verkkojulkaisuna https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/227963/Kokos_1_2017.pdf?sequence=4&isAllowed=y (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. (Saatavilla E-kirjana!) Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Toteutustapa

    Opintojaksolla opiskelija tutustuu lähiopetuksessa (1,5op) kokemuksellisesti erilaisiin luovien menetelmien ”kieliin” ; musiikkiin, liikuntaan ja tanssiin, draamaan sekä kuvalliseen työskentelyyn ja pääsee pohtimaan omaa luovuuttaan asiakastyöpinnalla. Oman kokemuksellisuuden lisäksi jaksolla tutustutaan erilaisiin luovien toimintojen soveltamisalueisiin asiakastyössä oppimistehtävien kautta.

    Opintojakso arvioidaan: hyväksytty - täydennettävä - hylätty.

    Hyväksytty suoritus edellyttää 80% läsnäoloa lähiopetuksessa ja oppimistehtävän hyväksyttyä suorittamista.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 80%. Jos poissaolot ylittävät 80% läsnäolon, suoritusta tulee täydentää osallistumalla toisen ryhmä/toteutuksen kontaktitunneille tai sopimalla erillisistä korvaavista tehtävistä.

    Oppimistehtävien arvioinnissa käytetään vertaispalautetta ja arviointia. Oppimistehtävien kriteerit käydään läpi opintojakson alkaessa.

    Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 80% läsnäoloa lähiopetuksessa ja oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista vaatimustason I mukaisten kriteerien arvosana 3 mukaisesti.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    21.03.2022 - 11.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SSV221SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Anne Eskelinen, Anu Hagman, Johanna Holmikari, Satu Bethell, Anu Lindström

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    1 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakson oppimistehtäviä voidaan toteuttaa työelämäyhteistyössä opiskelijan valitsemassa toimintaympäristössä.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Tarkista opintojakson aikataulu Tuudo sovelluksesta.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopetus 1,5 op
    Videotehtävä "Luovuus sosiaalialan asiakastyössä" pienryhmissä 1op
    Luovien toimintojen kokeilut 1 op
    Ryhmäkeskustelu "Luovat menetelmät ja luovuus sosiaalialan työssä" 1,5 op

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakson keskeisiä teemoja ovat "Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana" ja "Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä" . Opintojakson sisältö jakaantuu lähiopetukseen ja oppimistehtäviin kahden eri teeman välille.

    Lähiopetuksessa opiskelija tutustuu kokemuksellisesti ja voimavaralähtöisesti erilaisiin luovien menetelmien ”kieliin” ; musiikkiin, liikuntaan ja tanssiin, draamaan sekä kuvalliseen työskentelyyn ja pääsee pohtimaan omaa luovuuttaan asiakastyöpinnalla. Oman kokemuksellisuuden lisäksi jaksolla tutustutaan luovien toimintojen soveltamisalueisiin asiakastyössä.
    Yksin tai ryhmässä tehtävien oppimistehtävien tarkoituksena on syventää ymmärrystä luovien ja toiminnallisten menetelmien soveltamisesta osana sosiaalialan työtä.