Paula Väliaho
80% Lähiopetus, 20% Etäopetus
Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Canvaksessa.
Opintojakso rakentuu orientaatio- työpaja-, pienryhmäohjaus, demopäivä ja seminaaritapaamisista sekä opintojakson tavoitteita ja opiskelijan oppimista tukevista tehtävistä. Työpajat järjestetään lähtökohtaisesti kontaktiopetuksessa kampuksella, mutta tilanteen ja tarpeen vaatiessa etäyhteyksiä pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan myös työpajatoteutuksiin.Työpajoja ovat ovat keväällä 2021
Draama
Kehontuntemus ja liike
Taidepaja (kuvataide ja käsityö)
Tarinapaja
Musiikki
Luonto hyvinvoinnin lähteenä
Näistä opiskelija valitsee neljä pajaa itselleen. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi suorittaa yhden pajan työelämätoteutuksena.
Tehtävät:
Alkutehtävä (palautus ennen orientaatiota)
Kulttuurikäynti (opintojakson aikana)
Ohjausharjoitukset pienryhmissä (demopäivät)
LbD-toteutus työelämän yhteistyökumppanin kanssa (Esitetään seminaarissa+ itsearviointi)
Oppimispäiväkirja (palautetaan opintojakson lopussa)
Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajien palaute/arviointi. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Arvosana koostuu:
Orientoiva tehtävä Hyväksytty/täydennettävä 0%
Lbd-toteutus 50%
Oppimispäiväkirja 50%
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
04.01.2021 - 09.04.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 40
Laurea Hyvinkää, sote
Anne Laaksonen, Hannele Pulkamo, Paula Väliaho, VirtuaaliHerraXsote, Marika Kivistö
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Laurea Hyvinkää
2 op
1 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Opintojakson aikana toteutetaan pienryhmissä luova ja/tai toiminnallinen toteutus yhdessä työelämäkumppanin kanssa. Toteutustapaa täsmennetään opintojakson alkaessa.
Alkutehtävä ennen orientaatiopäivää
11.1.2021 Orientaatio Zoomissa / läsnäolovelvollisuus
25.1.2021 Yleisohjaus Zoomissa / läsnäolovelvollisuus
10.2.2021 Ohjausharjoitukset mahdollisuuksien mukaan / osin kampuksella, läsnäolovelvollisuus
17. ja 24.2.2021 Pienryhmäohjaukset lähtökohtaisesti etänä, oman pienryhmän ohjauksessa läsnäolovelvollisuus
3.3.2021 LbD-toteutuksen ohjausdemopäivä / läsnäolovelvollisuus
22.3.2021 Luovuusmessut / läsnäolovelvollisuus
Opiskelijan tulee myös valita työpajatarjottimelta itselleen neljä työpajaa, joihin osallistuu. Ilmoittautuminen pajoihin ohjeistetaan opintojakson alkaessa. Opiskelijan tulee osallistua myös oman pienryhmän tapaamisiin ja ohjaustapahtumiin.
[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri
Jaksolla opiskelija tutustuu eri laisiin luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin, kuten musiikki, tarinallisuus, kuvallinen ilmaisu, luonto, draama sekä liikunta ja tanssi sekä niiden merkitykseen hyvinvoinnin edistämisessä. Oppimistehtävien kautta opiskelija ottaa haltuun luovuuden merkitystä ja ilmenemismuotoja sosiaalialan asiakastyössä.
Opinnot koostuvat kolmesta kokonisuudesta, jotka ovat:
1) Orientaatio
2) Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana
3) Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä.