•   Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä V1415-3028 04.01.2021-09.04.2021  5 op  (SSB220KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
    - käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

    Vastuuopettaja

    Paula Väliaho

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Canvaksessa.

    Toteutustapa

    Opintojakso rakentuu orientaatio- työpaja-, pienryhmäohjaus, demopäivä ja seminaaritapaamisista sekä opintojakson tavoitteita ja opiskelijan oppimista tukevista tehtävistä. Työpajat järjestetään lähtökohtaisesti kontaktiopetuksessa kampuksella, mutta tilanteen ja tarpeen vaatiessa etäyhteyksiä pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan myös työpajatoteutuksiin.Työpajoja ovat ovat keväällä 2021

    Draama
    Kehontuntemus ja liike
    Taidepaja (kuvataide ja käsityö)
    Tarinapaja
    Musiikki
    Luonto hyvinvoinnin lähteenä


    Näistä opiskelija valitsee neljä pajaa itselleen. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi suorittaa yhden pajan työelämätoteutuksena.

    Tehtävät:

    Alkutehtävä (palautus ennen orientaatiota)
    Kulttuurikäynti (opintojakson aikana)
    Ohjausharjoitukset pienryhmissä (demopäivät)
    LbD-toteutus työelämän yhteistyökumppanin kanssa (Esitetään seminaarissa+ itsearviointi)
    Oppimispäiväkirja (palautetaan opintojakson lopussa)

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajien palaute/arviointi. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Arvosana koostuu:
    Orientoiva tehtävä Hyväksytty/täydennettävä 0%
    Lbd-toteutus 50%
    Oppimispäiväkirja 50%

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    04.01.2021 - 09.04.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • SSB220KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Hyvinkää, sote

    Opettaja(t)

    Anne Laaksonen, Hannele Pulkamo, Paula Väliaho, VirtuaaliHerraXsote, Marika Kivistö

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Hyvinkää

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakson aikana toteutetaan pienryhmissä luova ja/tai toiminnallinen toteutus yhdessä työelämäkumppanin kanssa. Toteutustapaa täsmennetään opintojakson alkaessa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Alkutehtävä ennen orientaatiopäivää
    11.1.2021 Orientaatio Zoomissa / läsnäolovelvollisuus
    25.1.2021 Yleisohjaus Zoomissa / läsnäolovelvollisuus
    10.2.2021 Ohjausharjoitukset mahdollisuuksien mukaan / osin kampuksella, läsnäolovelvollisuus
    17. ja 24.2.2021 Pienryhmäohjaukset lähtökohtaisesti etänä, oman pienryhmän ohjauksessa läsnäolovelvollisuus
    3.3.2021 LbD-toteutuksen ohjausdemopäivä / läsnäolovelvollisuus
    22.3.2021 Luovuusmessut / läsnäolovelvollisuus

    Opiskelijan tulee myös valita työpajatarjottimelta itselleen neljä työpajaa, joihin osallistuu. Ilmoittautuminen pajoihin ohjeistetaan opintojakson alkaessa. Opiskelijan tulee osallistua myös oman pienryhmän tapaamisiin ja ohjaustapahtumiin.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    [Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri

    Sisältö ja sen jaksotus

    Jaksolla opiskelija tutustuu eri laisiin luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin, kuten musiikki, tarinallisuus, kuvallinen ilmaisu, luonto, draama sekä liikunta ja tanssi sekä niiden merkitykseen hyvinvoinnin edistämisessä. Oppimistehtävien kautta opiskelija ottaa haltuun luovuuden merkitystä ja ilmenemismuotoja sosiaalialan asiakastyössä.

    Opinnot koostuvat kolmesta kokonisuudesta, jotka ovat:
    1) Orientaatio
    2) Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana
    3) Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä.