Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 10.06.2021

Ajoitus

16.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Paula Väliaho
  • Marika Kivistö
  • Hannele Pulkamo

Vastuuopettaja

Hannele Pulkamo

Ajoitusryhmät

  • Opetusyhmä A (Koko: 34. Avoin AMK: 0.)
  • Opetusryhmä B (Koko: 34. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SSF220SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S20, Lohja

Pienryhmät

  • Opetusyhmä A
  • Opetusryhmä B

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Toteutustapa

Opintojaksoon sisältyy seuraavat osiot:
1. Orientaatio 1 op
Ennakkotehtävät, orientoituminen luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin (orientaatiopäivä) ja oppimispäiväkirja. Opiskelijat jaetaan ennakkotehtävien perusteella kahteen ryhmään, A ja B. Opiskelu toteutuu pääosin erillään näissä ryhmissä. Luovien ja toiminnallisten pajojen "tarjotin" on kuitenkin kaikille opiskelijoille yhteinen.

2. Moduuli 1: Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana 2 op
Luoviin ja toiminnallisiin työpajoihin valmistautuminen ja osallistuminen, osallistuminen kulttuuritapahtumaan, oppimispäiväkirja, tiedonhankinta ja tietoperustan hyödyntäminen oppimispäiväkirjan yhteenvedossa.


3. Moduuli 2: Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä 2 op
Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työelämäkumppanin kanssa (LbD):
Kuntoutujille suunnatun luovan ja toiminnallisen pajan suunnittelu, toteutus ja arviointi (tehdään pienryhmissä).

RYHMÄJAKO
Opintojaksolle osallistuvat opiskelijat jaetaan ennakkotehtävien perusteella kahteen ryhmään A ja B. Orientaatio -osio ja Moduuli 2 toteutetaan näissä ryhmissä. Ryhmät A ja B jaetaan edelleen pienryhmiin, joista kukin suunnittelee, toteuttaa ja arvioi oman ohjaustapahtuman työelämäkumppaninsa kanssa.

Moduulissa 1 osallistuminen luoviin ja toiminnallisiin työpajoihin sekä osallistuminen kulttuuritapahtumaa tapahtuu henkilökohtaisten valintojen kautta, oppimispäiväkirja kirjoitetaan parityönä samaan ryhmään (A tai B) kuuluvan opiskelijan kanssa.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Jansson, S.-M. 2014. Mittaamattoman arvokasta? Taiteen ja kulttuurin vaikutustukimuksia ja -metodologioita. Kokos- julkaisusarja 2. Helsinki: Taideyliopisto.

Karjalainen, A.-L.(toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.

Känkänen, P. 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Tutkimus 109. Valtiotieteellinen tiedekunta. Helsingin yliopisto.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104494/URN_ISBN_978-952-245-911-4.pdf?sequence=1

Uusikylä, K. Luovuus kuuluu kaikille. 2012. Bookwell Oy: Juva.

Muu oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, jolla on osaamistavoitteita vastaava osaaminen (arvioidaan osaamisanalyysin pohjalta), voi suorittaa opintojakson näyttönä. Kysy tarkempia ohjeita moduulivastaavalta tai opintojakson vastaavalta opettajalta.

Pajaan osallistumisen vaihtoehtona opiskelija voi suunnitella, toteuttaa ja raportoida luovan/toiminnallisen pajan valitsemalleen asiakasryhmälle. Ohjeet löytyvät Optima-työtilasta. Opiskelija voi suorittaa kaksi vaadituista neljästä pajasta tämän vaihtoehdon avulla. Jos opiskelija suunnittele, toteuttaa ja raportoi kaksi pajaa, tulee näiden pajojen olla sisällöltään erilaisia.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson toinen osio koostuu yhteistyökumppanien kanssa toteutettavista, taiteellisista/luovista/toiminnallisista ohjauskokonaisuuksita (suunnittelu, toteutus ja arviointi). Ohjauskokonaisuudet toteutetaan Lbd-mallin mukaisesti erilaisissa aikuissosiaalityön kuntoutujaryhmissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ryhmä A
23.8.2021 Ennakkotehtävän palautus
30.8.2021 Opintojakson aloitus ja orientaatio (läsnäolovelvoite)
6.9.2021 – 8.10.2021 Tutustuminen LbD-työskentelyn työelämäkumppaniin paikan päällä
(läsnäolovelvoite, pienryhmät sopivat itse tutustumiskäynnin ajankohdan)
13.9.2021 – 18.10.2021 Osallistuminen luoviin ja toiminnallisiin työpajoihin henkilökohtaisten
valintojen mukaisesti, velvoite osallistua vähintään 4 pajaan
13.10.2021 Ohjaustapahtumapäivän ohjaussuunnitelman palautus.
19.10.2021 Ohjaustapahtuman vertaispalautteen anto, palautus
25.10.2021 Ohjausdemopäivä (läsnäolovelvoite)
1.11. - 26.11.2021 LbD-toteutukset työelämäkumppaneiden kanssa, läsnäolovelvoite oman
ryhmän toteutuspäivänä.
13.12.2021 Päätösseminaari: LbD-toteutuksen ja yhteisöllisen oppimisen esittely
(läsnäolovelvoite)

Luovien ja toiminnallisten pajojen aikataulut löytyvät Pakista.
_________________________________________________________________


Ryhmä B

23.8.2021 Ennakkotehtävän palautus
6.9.2021 Opintojakson aloitus ja orientaatio (läsnäolovelvoite)
13.9.2021 – 8.10.2021 Tutustuminen LbD-työskentelyn työelämäkumppaniin paikan päällä (läsnäolovelvoite, pienryhmät sopivat itse tutustumiskäynnin ajankohdan)
13.9.2021 – 18.10.2021 Osallistuminen luoviin ja toiminnallisiin työpajoihin henkilökohtaisten valintojen mukaisesti, velvoite osallistua vähintään 4 pajaan
13.10.2021 Ohjaustapahtumapäivän ohjaussuunnitelman palautus.
19.10.2021 Ohjaustapahtuman vertaispalautteen anto, palautus
26.10.2021 Ohjausdemopäivä (läsnäolovelvoite)
1.11. - 26.11.2021 LbD-toteutukset työelämäkumppaneiden kanssa, läsnäolovelvoite oman ryhmän toteutuspäivänä.
14.12.2021 Päätösseminaari: LbD-toteutuksen ja yhteisöllisen oppimisen esittely (läsnäolovelvoite)

Luovien ja toiminnallisten pajojen aikataulut löytyvät Pakista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osio 1: Orientaatio
a) Ennakkotehtävät 7 h
b) Orientaatiopäivä ja siihen valmistautuminen 8 h
c) Oppimispäiväkirja ja tiedonhankinta 12 h

YHT 27 h

Osio 2: Moduuli 1
a) Luoviin ja toiminnallisiin pajoihin osallistuminen lähiopetus 16 – 20 h, valmistautuminen ja ennakkotehtävät 4 – 8 h, yht. 24 h
b) Kulttuuritapatumaan osallistuminen ja siihen valmistautuminen 8 h
c) Oppimispäiväkirjan ja sen yhteenvedon kirjoittaminen, tiedonhankinta, tietoperustaan perehtyminen 22 h
YHT 54 h

Osio 3: Moduuli 2
a) Ohjausdemopäivään ja päätösseminaariin osallistuminen 12 h
b) Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työelämäkumppanin kanssa (pienryhmissä): tutustumiskäynnit, ohjaustapahtuman suunnittelu, ohjaussuunnitelmien työstö, toisen ryhmän suunnitelman vertaisarviointi, välineiden ja materiaalien hankinta, toteutukseen osallistuminen, päätösseminaariin valmistautuminen ja esityksen valmistelu 40 h
c) Oman oppimisen ja pienryhmän toiminnan itsearviointi 2 h

YHT 54 h


Kaikki yhteensä 135 h

Sisältö ja sen jaksotus

1. Osio: Ennakkotehtävä, orientaatio ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen 23.8. - 30.9.2021

2. Osio: Moduuli 1 Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana, luoviin ja toiminnallisiin työpajoihin osallistuminen, kulttuuritapahtumaan osallistuminen, oppimispäiväkirja, tiedonhankita ja yhteenveto 30.8. - 17.12.2021

3. Osio: Luovan ja toiminnallisen ohjaustapahtuman toteuttaminen työlämäkumppanin kanssa (LbD): 6.9. - 14.12.2021

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Arviointiosiot ovat seuraavat:
1. Orientaatio: Ennakkotehtävä, osallistuminen orientaatiopäivään ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen hyv/hyl 0%,

2. Moduuli : Osallistuminen luoviin ja toiminnallisiin pajoihin hyv/hyl 0% (hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista vähintään 4 pajaan), osallistuminen kulttuuritapahtumaan hyv/hyl 0% ja oppimispäiväkirja ja siihen sisältyvä reflektoiva yhteenveto H- 5 50%

3. Moduuli 3: Osallistuminen demopäivään hyv/hyl 0%, LbD-osuus: työelämäkumppanin kanssa toteutettava ohjauskokonaisuus: Toteutuksen ja yhteisöllisen oppimisen esittely luovia ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen loppuseminaarissa H-5 50 % ja itsearviointi hyv/hyl 0%

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.