Siirry suoraan sisältöön

Luovuus ja toiminnallisuus asiakastyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1415-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

12.03.2021 - 25.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Maija-Leena Kukkonen
  • Paula Väliaho
  • Erja Annola
  • Marika Kivistö

Vastuuopettaja

Marika Kivistö

Ryhmät

  • SSP220KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K20, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavaroja asiakastyössä
- käyttää luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Toteutustapa

Opintojakso rakentuu orientaatio- työpaja-, pienryhmäohjaus, demopäivä ja seminaaritapaamisista sekä opintojakson tavoitteita ja opiskelijan oppimista tukevista tehtävistä.
Työpajat järjestetään lähtökohtaisesti kontaktiopetuksessa kampuksella, mutta tilanteen ja tarpeen vaatiessa etäyhteyksiä pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan myös työpajatoteutuksiin. Työpajoja päivitetty 22.2.2021Työpajoja ovat ovat esim. keväällä 2021

Draama
Tarinapaja
Musiikki
Luonto hyvinvoinnin lähteenä
Kuvataide

Näistä opiskelija valitsee vähintään kaksi pajaa itselleen. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi suorittaa yhden pajan työelämätoteutuksena. Lisäksi yhtenä työpajana osallistumme 13.4. kulttuurisen vanhustyön webinaariin ja työpajoihin.

Tehtävät:

Alkutehtävä (palautus ennen orientaatiota)
Kulttuurikäynti (opintojakson aikana)
Ohjausharjoitus pienryhmissä (demopäivä)
LbD-toteutus työelämän yhteistyökumppanin kanssa (Esitetään seminaarissa+ itsearviointi)
Oppimispäiväkirja (palautetaan opintojakson lopussa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alkaessa Canvaksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana toteutetaan pienryhmissä luova ja/tai toiminnallinen toteutus yhdessä työelämäkumppanin kanssa. Toteutustapaa täsmennetään opintojakson alkaessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

11.3.2021 Orientoiva tehtävä
15.3. Orientaatio, läsnäolovelvollisuus
12.4. Demopäivä, läsnäolovelvollisuus
13.4. Kulttuurinen vanhustyö Webinaari ja työpajat
10.5. Seminaari 1 (opiskelijalla läsnäolovelvollisuus yhteen seminaripäivään)
11.5. Seminaari 2 (opiskelijalla läsnäolovelvollisuus yhteen seminaripäivään)

Opiskelija ilmoittautuu pienryhmänsä kanssa vaihtoehtoiseen seminaaripäivään. Ilmoittautuminen ohjeistetaan opintojakson aikana. Opiskelijan tulee myös valita työpajatarjottimelta itselleen kaksi työpajaa. Ilmoittautuminen pajoihin ohjeistetaan opintojakson alkaessa. Opiskelijan tulee osallistua myös oman pienryhmän tapaamisiin ja ohjaustapahtumiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri

Sisältö ja sen jaksotus

Jaksolla opiskelija tutustuu eri laisiin luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin, kuten musiikki, tarinallisuus, kuvallinen ilmaisu, luonto, draama sekä liikunta ja tanssi sekä niiden merkitykseen hyvinvoinnin edistämisessä. Oppimistehtävien kautta opiskelija ottaa haltuun luovuuden merkitystä ja ilmenemismuotoja sosiaalialan asiakastyössä.

Opinnot koostuvat kolmesta kokonisuudesta, jotka ovat:
1) Orientaatio
2) Luovuus ja toiminnallisuus voimavarana
3) Luovat ja toiminnalliset menetelmät asiakastyössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajien palaute/arviointi. Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Arvosana koostuu:
Orientoiva tehtävä Hyväksytty/täydennettävä 0%
Lbd-toteutus 50%
Oppimispäiväkirja 50%

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.