Siirry suoraan sisältöön

Rikollinen käyttäytyminen ja siitä irrottautuminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: V1412-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 10.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Olli Kaarakka

Ryhmät

  • SRV219SA
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, S19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- pohtia ihmisen käyttäytymisen lähtökohtia ja siihen vaikuttamista
- rikollisuuden tieteellisen selittämisen peruskäsitteet
- tärkeimmät rikollisuuden selitysteoriat ja osaa arvioida niitä kriittisesti
- suomalaisen rikollisuuden määrälliset ja laadulliset peruspiirteet
- kuntoutuksen ja rikollisuudesta irrottautumisen perusteet (desistanssi)
- analysoida ja jäsentää rikosseuraamustyön erityisasiantuntijuutta kuntouttavan työn näkökulmasta

Toteutustapa

Verkko-opetus (Zoom), luentotehtävät ja yksilöessee

Palautukset yksilöesseestä ja luentotehtävistä verkkoympäristöön (Canvas)

Opettaja tavoitettavissa parhaiten sähköpostitse olli.kaarakka@om.fi. p. 050 310 4944
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, 4. krs. huone 417

Opiskelija osaa
•pohtia ihmisen käyttäytymisen lähtökohtia ja siihen vaikuttamista
•rikollisuuden tieteellisen selittämisen peruskäsitteet
•tärkeimmät rikollisuuden selitysteoriat ja osaa arvioida niitä kriittisesti
•suomalaisen rikollisuuden määrälliset ja laadulliset peruspiirteet
•kuntoutuksen ja rikollisuudesta irrottautumisen perusteet (desistanssi)
•analysoida ja jäsentää rikosseuraamustyön erityisasiantuntijuutta kuntouttavan työn näkökulmasta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 1 - 219.
Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 68 - 200.
Tyni, Sasu: Vankeinhoidon vaikuttavuus. Onko kuntoutukselle tilastollisia perusteita? Rikosseuraamuslaitoksen julkaisuja 1/2015. Sivut 1 - 118.

Muu opettajan jakama materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT-oikeudesta keskustellaan opetuksen alkaessa.

Rikosseuraamusalan tutkinnon suorittaneet (RT tai PT) voivat anoa HOT-oikeutta viiden (5) opintopisteen osuudesta, eli lähiopetus ja luentotehtävät. Tällöin osaaminen lähiopetuksesta ja luentotehtävistä osoitetaan tentillä. Tämän lisäksi tehdään yksilöessee (artikkelianalyysi).

Tentti 4.12 klo 12:30 - 15:45 (tenttikirjallisuutena kts. oppimateriaali)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus noin 33 tuntia.
Omatoiminen työskentely, yksilöessee (artikkelianalyysi), luentotehtävät 237 tuntia.
Verkko-opetus ja luentotehtävät 5 op
Yksilöessee 5 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkko-opetus hylätty - hyväksytty
Luentotehtävät hylätty - hyväksytty (luentotehtävillä voi vaikuttaa korottavasti kokonaisarvosanaan)
Yksilöessee (artikkelianalyysi) hyl - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. RIkollinen käyttäytyminen ja siitä irrottautuminen opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit
Englanniksi