Rikollinen käyttäytyminen ja siitä irrottautuminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: V1412-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ajoitus
26.08.2019 - 22.10.2019
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Olli Kaarakka
Ryhmät
-
SRV218SNSosionomikoulutus, rikosseuraamusala, päivätoteutus, S18, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- pohtia ihmisen käyttäytymisen lähtökohtia ja siihen vaikuttamista
- rikollisuuden tieteellisen selittämisen peruskäsitteet
- tärkeimmät rikollisuuden selitysteoriat ja osaa arvioida niitä kriittisesti
- suomalaisen rikollisuuden määrälliset ja laadulliset peruspiirteet
- kuntoutuksen ja rikollisuudesta irrottautumisen perusteet (desistanssi)
- analysoida ja jäsentää rikosseuraamustyön erityisasiantuntijuutta kuntouttavan työn näkökulmasta
Toteutustapa
Lähiopetus, yksilöessee, luentotehtävät ja tentti
Palautukset yksilöesseistä ja luentotehtävistä optimaan
Opettaja tavoitettavissa parhaiten sähköpostitse olli.kaarakka@om.fi.
p. 050 310 4944
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, 4. krs. huone 407
Opiskelija osaa
•pohtia ihmisen käyttäytymisen lähtökohtia ja siihen vaikuttamista
•rikollisuuden tieteellisen selittämisen peruskäsitteet
•tärkeimmät rikollisuuden selitysteoriat ja osaa arvioida niitä kriittisesti
•suomalaisen rikollisuuden määrälliset ja laadulliset peruspiirteet
•kuntoutuksen ja rikollisuudesta irrottautumisen perusteet (desistanssi)
•analysoida ja jäsentää rikosseuraamustyön erityisasiantuntijuutta kuntouttavan työn näkökulmasta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 1 - 219.
Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 68- 200.
Tyni, Sasu: Vankeinhoidon vaikuttavuus. Onko kuntoutukselle tilastollisia perusteita? Rikosseuraamuslaitoksen julkaisuja 1/2015. Sivut 1 - 118.
Muu opettajan jakama materiaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-oikeudesta keskustellaan opetuksen alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus noin 80 tuntia. Omatoiminen työskentely, yksilöessee, luentotehtävät ja tenttiin valmistautuminen 190 tuntia.
Luennot ja väli- ja rygmätehtävät 4 op
Yksilöessee 3 op
Tentti ja tenttiin valmistautuminen 3 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetut hyv - hyl
Ryhmätehtävät hyv - hyl
Artikkelianalyysi 40 %, hyv -5
Tentti 60 %, hyv - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. RIkollinen käyttäytyminen ja siitä irrottautuminen opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit
Englanniksi