Siirry suoraan sisältöön

Rikollinen käyttäytyminen ja siitä irrottautuminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: V1412-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 22.10.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Olli Kaarakka

Ryhmät

  • SRV218SN
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, päivätoteutus, S18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- pohtia ihmisen käyttäytymisen lähtökohtia ja siihen vaikuttamista
- rikollisuuden tieteellisen selittämisen peruskäsitteet
- tärkeimmät rikollisuuden selitysteoriat ja osaa arvioida niitä kriittisesti
- suomalaisen rikollisuuden määrälliset ja laadulliset peruspiirteet
- kuntoutuksen ja rikollisuudesta irrottautumisen perusteet (desistanssi)
- analysoida ja jäsentää rikosseuraamustyön erityisasiantuntijuutta kuntouttavan työn näkökulmasta

Toteutustapa

Lähiopetus, yksilöessee, luentotehtävät ja tentti
Palautukset yksilöesseistä ja luentotehtävistä optimaan
Opettaja tavoitettavissa parhaiten sähköpostitse olli.kaarakka@om.fi.
p. 050 310 4944
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, 4. krs. huone 407
Opiskelija osaa
•pohtia ihmisen käyttäytymisen lähtökohtia ja siihen vaikuttamista
•rikollisuuden tieteellisen selittämisen peruskäsitteet
•tärkeimmät rikollisuuden selitysteoriat ja osaa arvioida niitä kriittisesti
•suomalaisen rikollisuuden määrälliset ja laadulliset peruspiirteet
•kuntoutuksen ja rikollisuudesta irrottautumisen perusteet (desistanssi)
•analysoida ja jäsentää rikosseuraamustyön erityisasiantuntijuutta kuntouttavan työn näkökulmasta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 1 - 219.
Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 68- 200.
Tyni, Sasu: Vankeinhoidon vaikuttavuus. Onko kuntoutukselle tilastollisia perusteita? Rikosseuraamuslaitoksen julkaisuja 1/2015. Sivut 1 - 118.
Muu opettajan jakama materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-oikeudesta keskustellaan opetuksen alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus noin 80 tuntia. Omatoiminen työskentely, yksilöessee, luentotehtävät ja tenttiin valmistautuminen 190 tuntia.
Luennot ja väli- ja rygmätehtävät 4 op
Yksilöessee 3 op
Tentti ja tenttiin valmistautuminen 3 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetut hyv - hyl
Ryhmätehtävät hyv - hyl
Artikkelianalyysi 40 %, hyv -5
Tentti 60 %, hyv - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. RIkollinen käyttäytyminen ja siitä irrottautuminen opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit
Englanniksi