•   Rangaistusjärjestelmät V1388-3004 21.01.2022-21.03.2022  5 op  (SRV222KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - eritellä rangaistusjärjestelmän historialliseen kehittymiseen vaikuttaneita yhteiskunnallisia tekijöitä
    - vertailla eri maiden käytössä olevia seuraamusjärjestelmiä ja niiden yhteyttä oikeudelliseen ajatteluun
    - tunnistaa seuraamusjärjestelmän kehittämishaasteet kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

    Vastuuopettaja

    Olli Kaarakka

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 220 – 417. (Luvut 10 – 16) Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 246 - 281 ja 311 – 342. (Eli luvut 7 ja 9) Kainulainen & Saari. Suomalainen vanki. Arjen rakenteet ja elämänlaatu vankilassa, Vastapaino 2021. Canvas työtilassa oppimista tukevaa materiaalia.

    Toteutustapa

    Opetus toteutetaan lähiopetuksena, jotka sisältävät sekä luentoja että opintopiireissä työskentelyä. Opetuskertoihin liittyviä tehtäviä tehdään ennen lähiopetusta ja opetuskerroilla syvennetään osaamista. Opintojaksoon kuuluu myös yksi laajempi yksilöessee, joka liittyy opintojakson sisältöön. Essee kirjoitetaan Laurean pitkään raporttipohjaan ja siinä tulee seurata Laurean lähdeviiteohjeistusta.

    Tehtäväpalautukset ja arviointi tapahtuu Canvas-oppimisympäristössä.

    Opintopiirityöskentely tapahtuu myös Canvas-oppimisympäristön pienryhmätiloissa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    21.01.2022 - 21.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 15.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SRV222KA
    Paikkoja

    20 - 60

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Olli Kaarakka

    Koulutus

    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Mikäli opiskelija on suorittanut Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksessa tutkinnoista joko RT:n tai PT:n, niin hänellä on mahdollisuus osoittaa osaamisensa tentillä. Osaamisen osoittamista tentillä voidaan suositella, jos tutkinnon suorittaminen on tapahtunut vuoden 2016 jälkeen. Muussa tapauksessa suositellaan osallistumista opetukseen. Tenttiin voi valmistautua perehtymällä hyvin yllä kuvattuun oppimateriaaliin.

    HOTin suorittamisesta sovitaan ensimmäisellä opetuskerralla ja samalla tehdään lähtötasotesti.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopetus n. 30 tuntia, 105 tuntia tehtävien tekemistä ja itsenäistä työskentelyä.
    Lähiopetus ja luentotehtävät 3 op (50% arvosanasta)
    Yksilöessee 2 op (50% arvosanasta)

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso koostuu neljästä teemasta/moduulista, joihin tutustutaan tehtävien, luentojen ja kirjallisuuden pohjalta.
    1) Rankaisun oikeutus
    2) Rankaisun hyödylliset tehtävät
    3) Rangaistusjärjestelmien yhteiskunnallinen kehitys
    4) Kriminaalipolitiikka

    Arviointikriteerit
    Kiitettävä

    Osaamisen arviointikriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Rangaistusjärjestelmät opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I. AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää. kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit