Siirry suoraan sisältöön

Rangaistusjärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1388-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 15.12.2021

Ajoitus

21.01.2022 - 21.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Olli Kaarakka

Ryhmät

  • SRV222KA
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- eritellä rangaistusjärjestelmän historialliseen kehittymiseen vaikuttaneita yhteiskunnallisia tekijöitä
- vertailla eri maiden käytössä olevia seuraamusjärjestelmiä ja niiden yhteyttä oikeudelliseen ajatteluun
- tunnistaa seuraamusjärjestelmän kehittämishaasteet kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

Toteutustapa

Opetus toteutetaan lähiopetuksena, jotka sisältävät sekä luentoja että opintopiireissä työskentelyä. Opetuskertoihin liittyviä tehtäviä tehdään ennen lähiopetusta ja opetuskerroilla syvennetään osaamista. Opintojaksoon kuuluu myös yksi laajempi yksilöessee, joka liittyy opintojakson sisältöön. Essee kirjoitetaan Laurean pitkään raporttipohjaan ja siinä tulee seurata Laurean lähdeviiteohjeistusta.

Tehtäväpalautukset ja arviointi tapahtuu Canvas-oppimisympäristössä.

Opintopiirityöskentely tapahtuu myös Canvas-oppimisympäristön pienryhmätiloissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 220 – 417. (Luvut 10 – 16)

Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 246 - 281 ja 311 – 342. (Eli luvut 7 ja 9)

Kainulainen & Saari. Suomalainen vanki. Arjen rakenteet ja elämänlaatu vankilassa, Vastapaino 2021.

Canvas työtilassa oppimista tukevaa materiaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on suorittanut Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksessa tutkinnoista joko RT:n tai PT:n, niin hänellä on mahdollisuus osoittaa osaamisensa tentillä. Osaamisen osoittamista tentillä voidaan suositella, jos tutkinnon suorittaminen on tapahtunut vuoden 2016 jälkeen. Muussa tapauksessa suositellaan osallistumista opetukseen. Tenttiin voi valmistautua perehtymällä hyvin yllä kuvattuun oppimateriaaliin.

HOTin suorittamisesta sovitaan ensimmäisellä opetuskerralla ja samalla tehdään lähtötasotesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus n. 30 tuntia, 105 tuntia tehtävien tekemistä ja itsenäistä työskentelyä.
Lähiopetus ja luentotehtävät 3 op (50% arvosanasta)
Yksilöessee 2 op (50% arvosanasta)

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu neljästä teemasta/moduulista, joihin tutustutaan tehtävien, luentojen ja kirjallisuuden pohjalta.
1) Rankaisun oikeutus
2) Rankaisun hyödylliset tehtävät
3) Rangaistusjärjestelmien yhteiskunnallinen kehitys
4) Kriminaalipolitiikka

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaamisen arviointikriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Rangaistusjärjestelmät opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit