Olli Kaarakka
Lähiopetus
Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 220 – 417. (Luvut 10 – 16) Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 246 - 281 ja 311 – 342. (Eli luvut 7 ja 9) Kainulainen & Saari. Suomalainen vanki. Arjen rakenteet ja elämänlaatu vankilassa, Vastapaino 2021. Canvas työtilassa oppimista tukevaa materiaalia.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena, jotka sisältävät sekä luentoja että opintopiireissä työskentelyä. Opetuskertoihin liittyviä tehtäviä tehdään ennen lähiopetusta ja opetuskerroilla syvennetään osaamista. Opintojaksoon kuuluu myös yksi laajempi yksilöessee, joka liittyy opintojakson sisältöön. Essee kirjoitetaan Laurean pitkään raporttipohjaan ja siinä tulee seurata Laurean lähdeviiteohjeistusta.
Tehtäväpalautukset ja arviointi tapahtuu Canvas-oppimisympäristössä.
Opintopiirityöskentely tapahtuu myös Canvas-oppimisympäristön pienryhmätiloissa.
21.01.2022 - 21.03.2022
29.11.2021 - 15.12.2021
20 - 60
Laurea Tikkurila, sote
Olli Kaarakka
Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
Mikäli opiskelija on suorittanut Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksessa tutkinnoista joko RT:n tai PT:n, niin hänellä on mahdollisuus osoittaa osaamisensa tentillä. Osaamisen osoittamista tentillä voidaan suositella, jos tutkinnon suorittaminen on tapahtunut vuoden 2016 jälkeen. Muussa tapauksessa suositellaan osallistumista opetukseen. Tenttiin voi valmistautua perehtymällä hyvin yllä kuvattuun oppimateriaaliin.
HOTin suorittamisesta sovitaan ensimmäisellä opetuskerralla ja samalla tehdään lähtötasotesti.
Lähiopetus n. 30 tuntia, 105 tuntia tehtävien tekemistä ja itsenäistä työskentelyä.
Lähiopetus ja luentotehtävät 3 op (50% arvosanasta)
Yksilöessee 2 op (50% arvosanasta)
Opintojakso koostuu neljästä teemasta/moduulista, joihin tutustutaan tehtävien, luentojen ja kirjallisuuden pohjalta.
1) Rankaisun oikeutus
2) Rankaisun hyödylliset tehtävät
3) Rangaistusjärjestelmien yhteiskunnallinen kehitys
4) Kriminaalipolitiikka
Osaamisen arviointikriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Rangaistusjärjestelmät opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I. AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää. kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit