Siirry suoraan sisältöön

Rangaistusjärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1388-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 22.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Olli Kaarakka

Ryhmät

  • SRV221KA
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- eritellä rangaistusjärjestelmän historialliseen kehittymiseen vaikuttaneita yhteiskunnallisia tekijöitä
- vertailla eri maiden käytössä olevia seuraamusjärjestelmiä ja niiden yhteyttä oikeudelliseen ajatteluun
- tunnistaa seuraamusjärjestelmän kehittämishaasteet kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

Toteutustapa

Lähiopetus, luentotehtävät ja yksilöessee
Palautukset luentotehtävistä ja yksilöesseistä Canvasiin
Opettaja tavoitettavissa parhaiten sähköpostitse olli.kaarakka@om.fi.
p. 050 310 4944
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, 4. krs. huone 407
Opiskelija osaa
• eritellä rangaistusjärjestelmän historialliseen kehittymiseen vaikuttaneita yhteiskunnallisia tekijöitä
• vertailla eri maiden käytössä olevia seuraamusjärjestelmiä ja niiden yhteyttä oikeudelliseen ajatteluun
• tunnistaa seuraamusjärjestelmän kehittämishaasteet kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

Aika ja paikka

Katso lukkarikoneesta tarkemmat ajoitukset.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 220 - 417. (Luvut 10 - 16)
Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 246 - 280 ja 311 - 342. (Luvut 7 ja 9)

Muu opettajan jakama materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT

Mikäli opiskelija on suorittanut Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksessa tutkinnoista joko RT:n tai PT:n, niin hänellä on mahdollisuus osoittaa osaamisensa tentillä. Osaamisen osoittamista tentillä voidaan suositella, jos tutkinnon suorittaminen on tapahtunut vuoden 2016 jälkeen. Muussa tapauksessa suositellaan osallistumista opetukseen.

HOTin suorittamisesta sovitaan ensimmäisellä opetuskerralla ja samalla tehdään lähtötasotesti.

Mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa tentillä, niin luennoille ei voi jatkossa osallistua. Tentti järjestetään etätenttinä Canvas oppimisympäristössä 15.3.2021 klo 10:00. Tenttikirjallisuutena oppimateriaalissa ilmoitettu kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus n. 30 tuntia, 105 tuntia tehtävien tekemistä ja itsenäistä työskentelyä.
Lähiopetus ja luentotehtävät 3 op
Yksilöessee 2 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointipainotukset:
Lähiopetus Hyv / Hyl
Luentotehtävät 50 %
Yksilöessee 50 %

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaamisen arviointikriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Rangaistusjärjestelmät opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit