Siirry suoraan sisältöön

Rangaistusjärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1388-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 16.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Olli Kaarakka

Ryhmät

  • SRV220KA
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K20, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- eritellä rangaistusjärjestelmän historialliseen kehittymiseen vaikuttaneita yhteiskunnallisia tekijöitä
- vertailla eri maiden käytössä olevia seuraamusjärjestelmiä ja niiden yhteyttä oikeudelliseen ajatteluun
- tunnistaa seuraamusjärjestelmän kehittämishaasteet kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

Toteutustapa

Lähiopetus, luentotehtävät, yksilöessee ja tentti
Palautukset luentotehtävistä ja yksilöesseistä Optimaan
Opettaja tavoitettavissa parhaiten sähköpostitse olli.kaarakka@om.fi.
p. 050 310 4944
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, 4. krs. huone 407
Opiskelija osaa
• eritellä rangaistusjärjestelmän historialliseen kehittymiseen vaikuttaneita yhteiskunnallisia tekijöitä
• vertailla eri maiden käytössä olevia seuraamusjärjestelmiä ja niiden yhteyttä oikeudelliseen ajatteluun
• tunnistaa seuraamusjärjestelmän kehittämishaasteet kansallisella ja kansainvälisellä tasolla

Aika ja paikka

Katso lukkarikoneesta tarkemmat ajoitukset.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Laine, Matti: Kriminologia ja rankaisun sosiologia, 2. uudistettu laitos, Acta Poenologica 1/2014, Tietosanoma. Sivut 220 - 417. (Luvut 10 - 16)
Kivivuori ym.: Kriminologia. Rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus 2018. Sivut 311 - 342. (Luku 9: Kriminaalipolitiikka)

Muu opettajan jakama materiaali

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tentti 9.3.2020 klo 12:30 - 15:45 (B409)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus n. 20 tuntia, 115 tuntia tehtävien tekemistä, itsenäistä työskentelyä ja tenttiin valmistautumista.
Lähiopetus ja luentotehtävät 2 op
Yksilöessee 1 op
Tentti 2 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointipainotukset:
Lähiopetus ja luentotehtävät Hyv / Hyl
Tentti 70 %
Yksilöessee 30 %

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaamisen arviointikriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Rangaistusjärjestelmät opintojaksolla käytetään vaatimustasoa I.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit