Yksilön ja organisaation turvallisuuskäyttäytyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TY00BR75-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
21 - 40
Koulutus
- Turvallisuusjohtaminen (TYA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Petri Puhakainen
Vastuuopettaja
Petri Puhakainen
Ryhmät
-
TYA222KJTurvallisuusjohtaminen, yamk, K22, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää tekijöitä, jotka vaikuttavat yksittäisen työntekijän motivaatioon ja osaa analysoida niiden vaikutusta yksilön turvallisuuskäyttäytymiseen
- ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen organisaation turvallisuustoiminnassa ja osaa arvioida yksittäisen organisaation turvallisuuskulttuurin kehittämistarpeita
- ymmärtää ryhmän vaikutuksen sen jäsenten turvallisuuskäyttäytymiseen ja sen roolin organisaation turvallisuuskäyttäytymisen kehittämisessä
- ymmärtää ihmisen oppimisen lainalaisuuksia ja osaa hyödyntää niitä turvallisuuskoulutuksen ja -viestinnän suunnittelussa
Toteutustapa
Opintojakson suorittaminen tapahtuu kirjallisella tehtävällä. Tehtävän viimeinen palautuspäivä on 31.5.2021. Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa opetuksessa. Poissaolon korvataan erillisellä tehtävällä.
Opetuspäivät pidetään verkko-opetuksena Zoomissa. Zoom-linkit löytyvät jakson Canvas-työtilasta.
Sisältö pääpiirteittäin:
- Yksilön turvallisuuskäyttäytyminen: asenteet, motivaatio
- Ryhmädynamiikka, ryhmien vaikutus yksilön toimintaan
- Turvallisuuskulttuuri ja turvallisuuskäyttäytyminen
- Turvallisuuskäyttäytymisen kehittämiskeinoja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentomateriaalien lisäksi esim. seuraavissa lähteissä käsitellään aihetta monipuolisesti:
Goleman, D.: Tunneäly työelämässä, Otava, 1999.
Sims, H.P. & Lorenzi, P.: The New Leadership Paradigm, Sage, 1992.
Roper C. A., Grau J. A. & Fisher, L. F.: Security Education, Awareness and Training, Elsevier, 2006.
'Eagly, A. & Chaiken, S.: The Psychology of Attitudes, Wadsworth, 1993.
Locke, E.: Handbook of Principles of Organizational Behavior: Indispensable Knowledge for Evidence-Based Management, John Wiley & Sons, 2009.
Chaiken S (1980) Heuristic versus systematic information processing and the use of source versus message cues in persuasion. Journal of Personality and Social Psychology 39: 752-766.
Ajzen I (1991) The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human decision Processes 50(2): 179-211.
Festinger L & Carlsmith JM (1959), Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology 58: 203-210.
Fishbein M & Ajzen I (1975) Belief, attitude, intention, and behavior: An Introduction to Theory and Research. Addison-Wesley, Reading.
Gardner H (2004) Changing Minds, The Art and Science of Changing Our Own and Other People’s Mind. Harvard Business School Press, Boston.
Petty RE & Cacioppo JT (1986) The elaboration likelihood model of persuasion. In: Berkowitz L (ed) Advances in experimental social psychology 19: 123-205.
Driscoll MP (2000) Psychology of Learning for Instruction. Allyn and Bacon, Needham Heights.
Clark R (2003) Building expertise, Cognitive Methods for Training and Performance Development. International Society for Performance Improvement, Washington D.C.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opetuspäivät:
14.1.2022 (Zoom)
5.3.2022 (Zoom)
1.4.2022 (Zoom)
Tehtävän viimeinen palautuspäivä 31.5.2022.
Sisältö ja sen jaksotus
Työyhteisö on sosiaalinen ekosysteemi, jossa eletään jatkuvassa kanssakäymisessä toisten työntekijöiden, esimiesten, organisaation johdon ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Turvallisuusjohtamisessa on tärkeää ymmärtää niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat yksilöiden ja työyhteisöiden turvalliseen toimintaan. Opintojaksolla organisaation turvallisuustoimintaa ja -käyttäytymistä lähestytään (1) yksikön motivaation, (2) työyhteisön ryhmädynamiikan ja (3) organisaation turvallisuuskulttuurin kautta. Lisäksi käsitellään turvallisuustoiminnan kehittämisen keinoja
Oppijan ymmärrys lisääntyy motivaatioteorioiden ja ryhmädynamiikan sekä turvallisuuskulttuurin ymmärtämisen kautta niin, että hän pystyy hahmottamaan työntekijöiden ja työyhteisöjen turvallisuuskäyttäytymisen ja turvallisuustoiminnan kehittämiseen liittyviä haasteita.
Opintojakson suorittaneella opiskelijalla on käsitys tekijöistä, jotka vaikuttavat yksittäisen työntekijän ja sitä kautta koko työyhteisön turvallisuustoimintaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittaminen tapahtuu kirjallisella tehtävällä. Tehtävän viimeinen palautuspäivä on 31.5.2021.
Tehtävän voi suorittaa joko:
1) Käytäntöön suuuntautuvalla työllä: valitsemalla omasta (tai jostain muusta) organisaatiosta työyhteisön turvallisuustoimintaan liittyvän kehittämistehtävän, joka raportoidaan kirjallisesti ja palautetaan määräpäivään mennessä. Raportin hyviä elementtejä voivat olla: kohdeyhteisön kuvaus, tehtävän rajaus ja tavoitteet, miten kehittämistehtävä tehdään, mitä tehtävä tuottaa lopputuloksena, itse kehittämistehtävän suorittamisen kuvaus, tehtävän tavoitteiden saavuttamisen/onnistumisen arviointi.
2) Teoreettisella työllä, jota ei välttämättä sidota käytäntöön tai erityisesti tiettyyn organisaatioon. Tehtävän voi suorittaa esimerkiksi valitsemalla haluamansa turvallisuuskäyttäytymiseen tai organisaation turvallisuustoimintaan vaikuttavan ilmiön jota tutkii ja kuvaa teoria- ja muun kirjallisuuden valossa. Tämä vaihtoehto on siis enemmäkin perinteinen kirjallisuustutkimus tai essee.
Kummassakin tapauksessa arvionnissa huomioidaan:
Tehtävän onnistunut rajaus
- Selkeä kuvaus mitä työssä tehdään
- Aiheen perustelu: miksi työn aihe on vaivan arvoinen, työn tuottama hyöty
- Selkeä kuvaus: miten työ on tehty
- Työn lopputuloksen kuvaus: mitä työ tuottaa/tuotti lopputuloksena
- Arvio: miten työ onnistui
- Kirjallisen työn looginen eteneminen
Arviointiasteikko: H, 1-5
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävän arvionnissa huomioidaan:
- Tehtävän onnistunut rajaus
- Selkeä kuvaus mitä työssä tehdään
- Aiheen perustelu: miksi työn aihe on vaivan arvoinen, työn tuottama hyöty
- Selkeä kuvaus: miten työ on tehty
- Työn lopputuloksen kuvaus: mitä työ tuottaa/tuotti lopputuloksena
- Arvio: miten työ onnistui
- Kirjallisen työn looginen eteneminen
Arviointiasteikko: H, 1-5