Riskienhallinta modernissa organisaatiossa ja yhteiskunnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TY00BM83-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Petri Puhakainen
Vastuuopettaja
Timo Ryynänen
Ryhmät
-
TYJ21SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S21, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
• johtaa turvallisuuden riskienhallintaprosessia
• soveltaa riskienhallintaa monialaisesti, vaihtelevissa konteksteissa ja erilaisissa organisaatioissa
• tunnistaa, ennakoida ja analysoida muuttuvan yhteiskunnan uusia haasteita riskienhallinnalle
• ymmärtää ja soveltaa organisaation kokonaisvaltaista riskienhallintaa
• käynnistää ja ohjata organisaation riskienhallintaa muuttuvien sosiaalisten, taloudellisten, teknologisten ja globaalien haasteiden varalta
Toteutustapa
TOTEUTUSTAPA
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, opintojakson aikana varataan verkko-ohjaustapaamisia jokaisen opiskelijan kanssa.
Opintojakson yleinen viestintä tapahtuu verkko-oppimisympäristössä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alla opintojakson keskeisin materiaali, joka vaaditaan opintojakson suorittamiseksi. Lisäksi materiaali liittyen opiskelijan kehittämistehtävien aiheeseen ja rajaukseen.
Standardit (kts LibGuides): ISO 31000:2018 ja SFS-EN 31010
World Economic Forum. (2020). The Global Risks Report 2020. https://www.weforum.org/reports/the-global-risks-report-2020
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijaa suositellaan laatimaan tehtävät omalle työnantajalle tai muulle työelämäkumppanlle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
-Canvas-työtila avataan 6.9.
-Paikan vastaanottaminen opintojaksolla - ennakkotehtävällä 12.9. mennessä
-Tehtävän 1 palautus 10.10 mennessä
-Tehtävän 2 palautus 7.11 mennessä
-Tehtävän 3 palautus 5.12 mennessä
Kansainvälisyys toteutuksella
Vähintään yksi tehtävistä edellyttää globaalien riskien huomioimista. Tähän liittyvä materiaali on pääasiassa englanniksi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä; 5 op = n. 134h
-Ennakkotehtävä: 5h vko 36
-Riskienhallinnan työkaluihin liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 1: 43h vko 37-40
-Globaaleihin riskeihin liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 2: 43h vko 41-44
-Riskienhallintaprosessin kehittämiseen ja laatuun liittyvä opetus, ohjaus ja tehtävä 3: 43h vko 45-48
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisältö:
-Riskienhallintaprosessi
-Riskien tunnistamisen ja analysoinnin menetelmät
-Riskienkäsittelysuunnitelma
-Globaalit riskit ja trendit
-Riskienhallinnan laadun kehittäminen
-Laadunhallinnan periaatteet riskienhallinnassa
Jaksotus: kts. edellinen kohta (Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso soveltuu avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Paikan vastaanottamiseksi opintojaksolla opiskelijan on laadittava ennakkotehtävä viikon 36 aikana, palautus 12.9 mennessä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Tehtävät tarkistetaan Urkund-ohjelmalla palautuksen yhteydessä.
Hylätty (0)
Jos tehtävä ei täytä Tyydyttävän (1-2) kriteereitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti.
Käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa.
Kehittäminen:
Tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen.
Viestintä:
Viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen.
Käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon.
Viestintä:
Viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
OPISKELIJA OSAA
Tietoperusta:
Luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden.
Ongelmanratkaisu:
Ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja.
Kehittäminen:
Osaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa.
Viestintä:
Viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle.