Siirry suoraan sisältöön

Sijaishuollon erityisosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BV04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.04.2022 - 10.04.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 31.08.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Pihla Salemaa
  • Pilvi Niemelä
  • Sanna Hämäläinen

Vastuuopettaja

Pihla Salemaa

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa ymmärrystään kiintymyssuhdevaurioista, trauman vaikutuksista ja kuntouttavan vuorovaikutuksen merkityksestä omaohjaajasuhteessa
- arvioida vuorovaikutuksen merkitystä kuntouttavassa omaohjaajasuhteessa sekä työyhteisön toimintakulttuurissa
- toimia sijaishuollon aikaisissa perhetyön tehtävissä ja perustella suhdeperustaisen työotteen merkityksen
- tehdä yhteistyötä monialaisessa verkostossa ja toimia toimintaa ohjaavan erityislainsäädännön mukaisesti

Toteutustapa

Tässä toteutuksessa syvennetään lastensuojeluosaamista keskittyen sijaishuollon erityiskysymyksiin ja työtä linjaaviin ajankohtaisiin uudistuksiin. Toteutukselle hakeutuvien opiskelijoiden tulee suorittaa ennen opintoja Lastensuojelun täydentävä opintojakso (10 op) tai olla työelämässä sijaishuollon tehtävissä.

Opinnot suoritetaan lähiopetuksena verkossa sekä kahtena lähiopetuspäivänä Hyvinkään kampuksella (Laurean turvaohjeet huomioiden) . Toteutuksen luennot järjestetään touko- ja kesäkuussa (2022) ja toteutuksen seminaaripäivä on elokuussa (2022) . Kesän ajan opiskelijat suorittavat itsenäisesti oman oppimistehtävän sijaishuollon toimintaympäristössä.

Opintojakso koostuu seuraavista toteutusosioista:

1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)

Pedagogiikka toteutuksella koostuu seuravista:

Lähiopetus: perehtyminen opintojakson teemoihin, luennot ja yhteinen tuntityöskentely
Oppimistehtävät:
Luentopäiväkirja (sisältäen luentoteemoihin liittyvät reflektoivat harjoitukset)
Haastattelu: itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä työelämässä ja tehtävän raportointi)
Seminaarityösjkentely

Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Toteutuksen kirjallisuus julkaistaan keväällä 2022 ja esitellään toteutuksen alkaessa Canvas tilassa. Alla oleva lista päivittyy:

Hirvonen & Hurskainen (2019) MInä jaksan tämän päivän. Tarinoita lastensuojelusta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutuksen työelämäyhteistyö tehdään kesällä itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän muodossa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä, toteutuksen tuntimäärä jakautuu
lähiopetukseen (n. 48 h) ja itsenäiseen työskenteyyn (85 h) .

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson moduulit:

1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
Arvioitava oppimistehtävä: Luentopäiväkirja (1 -5, 0)

2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)
Arvioita oppimistehtävä: Lbd - haastattelutehtävä ja seminaariesitys (1 - 5, 0)

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Läpäistäkseen toteutuksen opiskelijan tulee palauttaa toteutuselle rakennetut tehtävät:

Luentopäiväkirja (sille annettujen sisältöedellytysten mukaisesti)
Lbd- haastattelutehtävä ja siitä rakennettu raportti.
Seminaarityöskentely.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajatiimin määrittelemällä tavalla ja opettajatiimin määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Hylätty (0)

Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin, jättää tekemättä oppimistehtävät ja/ tai ei osallistu läsnäolovelvollisiin päiviin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin lastensuojelun sijaishuollon työtä ohjaavan lainsäädännön ja prosessit ja tunnistaa roolinsa omaohjaajatyössä. Opiskelija on perehtynyt kuntouttavan vuorovaikutuksen merkitykseen omaohjaajasuhteessa ja tunnistaa vuorovaikutusta haastavia tekijöitä. Opiskelija osaa sanoittaa trauman ja kiintymyssuhdevaurion merkitystä vuorovaikutuksessa. Opiskelija tunnistaa verkostoyhteistyön merkityksen sijaishuollossa.
Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa ja luentomateriaalia on käytetty tehtävissä toistaen, kopioiden tai raportoiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee lastensuojelun sijaishuollon työtä ohjaavan lainsäädännön ja prosessit ja ymmärtää roolinsa omaohjaajatyössä. Opiskelija huomioi kuntouttavan vuorovaikutuksen merkityksen omaohjaajasuhteessa, tunnistaa vuorovaikutusta haastavia tekijöitä ja osaa reagoida asiakasta tukevalla tavalla asiakasta kunnioittaen. Opiskelija osaa havainnoida ja huomioida trauman ja kiintymyssuhdevaurion merkityksen vuorovaikutuksessa ja luoda toivoa antavan, turvallisen omaohjaajasuhteen. Opiskelija tunnistaa verkostoyhteistyön merkityksen sijaishuollossa ja osaa toimia ammattilaisena yhteistyötä rakentavalla tavalla. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen, annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen. Opintojakson aineistoa on käytetty monipuolisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee lastensuojelun sijaishuollon työtä ohjaavan lainsäädännön ja prosessit sekä ymmärtää roolinsa omaohjaajatyössä. Opiskelija huomioi kuntouttavan vuorovaikutuksen merkityksen omaohjaajasuhteessa, tunnistaa vuorovaikutusta haastavia tekijöitä ja osaa reagoida asiakasta tukevalla tavalla asiakasta kunnioittaen. Opiskelija osaa havainnoida ja huomioida trauman ja kiintymyssuhdevaurion merkityksen vuorovaikutuksessa ja luoda toivoa antavan, turvallisen omaohjaajasuhteen. Opiskelija tunnistaa verkostoyhteistyön merkityksen sijaishuollossa ja osaa toimia ammattilaisena yhteistyötä rakentavalla tavalla. Opiskelija seuraa ajankohtaista tutkimusta, yhteiskunnallista keskustelua ja vahvistaa sekä kehittää osaamistaan uuden tiedon mukaisesti. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja annettuihin näkökulmiin erittäin perusteellisesti paneutuen ja omaa osaamista ja pohdintoja esittäen. Opiskelija hallitsee kriittinen tarkastelun ja reflektion. Opiskelija on hyödyntänyt opintojakson aineistoa laajasti ja luovasti.