Siirry suoraan sisältöön

Mielen hyvinvoinnin haasteet lapsiperheissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BS75-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.08.2021 - 28.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Hanna Nurmiranta
  • Sanna Hämäläinen
  • Pia Harju

Vastuuopettaja

Pia Harju

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa erilaisia mielenterveyshäiriöitä
- tukea perhettä, jossa esiintyy erilaisia mielen hyvinvoinnin haasteita
- ymmärtää lapsen näkökulmaa ja nostaa sen näkyväksi perheen kanssa tapahtuvassa työskentelyssä
- hahmottaa työntekijän merkitys turvallisen kiintymyssuhteen mahdollistajana
- tukea perhettä erilaisissa kriiseissä

Toteutustapa

Opintojakso suoritetaan osallistumalla virtuaalisesti toteutettavaan lähiopetukseen, seminaaripäivään, opiskelemalla itsenäisesti sekä ryhmässä ja tekemällä opintojaksoon kuuluvat oppimistehtävät.

Aika ja paikka

Teams/zoom 9.11.2021 - 9.12.2021

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käytämme opintojaksolla Canvas-työtilaa ja sinne tulee oppimateriaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijoiden, jotka haluavat osoittaa opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ti 9.11 Orientaatiopäivä (läsnäolovelvollisuus)
To 11.11 Lapsiin liittyvät häiriöt, lasten depressio
Ti 16.11 Nuoriin liittyvät haasteet
To 18.11 Perheen haasteet tässä ajassa
Ti 23.11 Erilaiset kriisit, traumatietoisuus
Pe 26.11 Menetelmällisyys
Ke 1.12 Työntekijän merkitys turvallisen kiintymyssuhteen mahdollistajana
To 9.12 Seminaari/tentti (läsnäolovelvoite)

Kansainvälisyys toteutuksella

Tämä opintojakso on osa työelämälähtöistä koulutuskokonaisuutta, joten työelämän hyödyntäminen oppimisen tukena on osa opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 135 työtuntia. Työmäärä koostuu lähiopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, oppimistehtävien tekemisestä, tentistä/seminaarityöstä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean yleiset arviointikriteerit / vaativuustaso II

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Hylätty (0)

Opiskelija ei pääse opintojakson tavoitteisiin eikä palauta opintojakson arviointiin vaadittavia tehtäviä tai osallistu seminaaripäiviin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakso arvioidaan Laurean yleisten arviointikriteereiden (taso II) mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakso arvioidaan Laurean yleisten arviointikriteereiden (taso II) mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakso arvioidaan Laurean yleisten arviointikriteereiden (taso II) mukaisesti.