Siirry suoraan sisältöön

Myynti ja asiakkuuksien johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BL02-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

21.09.2020 - 07.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Kirsi Maste
  • Johanna Lunkka
  • Veera Lassila

Vastuuopettaja

Johanna Lunkka

Ryhmät

  • TOH220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakasstrategian ja –tavoitteiden merkityksen osana liiketoimintaa
- osaa hyödyntää asiakastietoa myyntityössä
- osaa myynnin johtamisen prosessin
- osaa valita myynnin ja markkinoinnin operatiiviset toimenpiteet asiakkaan ostoprosessissa
- osaa asettaa mittarit asiakkuuksien ja myynnin seuraamiseen

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, Canvas oppimisympäristössä.
Pakollisia verkkotapaamisia on 3: orientaatio 21.9. ja kaksi työpajaa (2.11., 5.11. ja 9.11.) sekä opintojakson yhteenveto 30.11.Tapaamiset pidetään Zoom -verkkoalustalla.

Opintojakson teemoja esitellään opiskelijoille sekä verkkotapaamisissa (live+nauhoitus) tai Canvasilla teemasta riippuen.
Opintojaksolla on kolme arvioitavaa oppimistehtävää:
1.viikkotehtävät myynnin ja asiakkuuksien johtamisen teemoista sisältäen loppureflektoinnin
2. yritys-case asiakuuksien johtamisesta ja
3. opiskelijavetoinen työpaja.

Viikkotehtäviä on neljä ja ne tehdään verkossa itsenäisesti.
Yritys-case tehtävässä opiskelija tai opiskelijapari toteuttaa yrityshaastattelun oman case-yrityksensä parissa tutustuen sen myynnin ja asiakkuuksien hallinnan prosessiin.
Työpajassa opiskelijatiimi valmistelee ja toteuttaa annettuun aiheeseen liittyvän alustuksen ja työpajan (Zoom).

Aika ja paikka

Verkkototeutus, Canvas.

Opintojakso alkaa 21.9. ja päättyy 7.12.

Pakolliset verkkotapaamiset:
-orientaatio 21.9.. klo 17-18
-työpaja 2.11., 5.11. ja 9.11.(2 pakollista)
-opintojakson yhteenveto 30.11.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti aiheeseen sopivaa kirjallisuutta, jotka ilmoitetaan Canvas-työtilassa tarkemmin. Opiskelijat pääsevät myös valitsemaan lähdeaineistoa itsenäisesti.
Keskeisiä kirjalähteitä ovat:
Kurvinen, J. ja Seppä, M. B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirja. Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Luku 6.
Muu myöhemmin ilmoitettava materiaali ja luennot.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskelijapari perehtyy valitsemansa case-yrityksen myyntiin ja asiakkuuksien johtamisen toimintatapaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 21.9. ja päättyy 7.12.
Verkkotapaamiset:
-orientaatio 21.9.
-työpajat 2.11., 5.11. ja 9.11.
-opintojakson yhteenveto 30.11.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät on jaksotettu tasaisesti opintojakson ajalle, ja aikataulun noudattaminen tasoittaa tehtävien kuormitusta.
Kolme laajaa arvioitavaa tehtäväkokonasiuutta tehdään a.yksin, b. parin kanssa ja 3. tiimissä.

Verkkotapaamiset nauhoitetaan myöhemmin käytettäväksi.

Sisältö ja sen jaksotus

Tarkemmat tiedot Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikotehtävät ja loppuarviointi 1-5. (%60 opintojakson arvosanasta)
Yrityscase arvioidaan asteikolla 1-5. (40% opintojakson arvosanasta)
Tiimissä tehtävä työpaja arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Hyväksytyn arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä ja palauttamista.

Arvioinnissa käytetään Laurean amk-tason arviointikriteerejä vaativuustasolla 2.
Jokaisen tehtävän kohdalla on mainittu erikseen muut arviointiin liittyvät perusteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä