Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysala ja suomi toisena kielenä 2 (B1) (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BM44-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.01.2019 - 17.03.2019

Ajoitus

01.06.2019 - 31.07.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • VALME Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Opettaja

  • Kristiina Kuparinen
  • Marja Tanskanen

Vastuuopettaja

Kristiina Kuparinen

Ryhmät

  • VALMEK19
    VALME Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Osaamistavoitteet

Opiskelija laajentaa sosiaali- ja terveysalan käsitteiden tuntemustaan sekä alan ammatillisia perustietoja ja -taitoja. Opiskelija tiedostaa ammatillisen kielen tilanteisen vaihtelun ja osaa käyttää ammatillista kieltä työelämän erilaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija ymmärtää erilaisia oman alan työelämän tekstejä sekä osaa tuottaa lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Kieliopintojen taitotaso on B1.1–B1.2.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen sosiaali- ja terveysalan organisaatioon ja sen toimintoihin. Opintojaksolla tutustutaan erilaisiin sosiaali- ja terveysalan asiakas- ja potilastilanteisiin. Lisäksi laajennetaan ammatillista sanastoa sekä perehdytään suomen kielen käyttöön erilaisissa sosiaali- ja terveysalan tilanteissa, puhekielen muotoihin sekä ammatillisen kielen tyypillisiin piirteisiin.

Toteutustapa

Perehdytään sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä. Suomen kielen opettajat ja ammattiaineiden opettajat toimivat yhdessä niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelijaa ohjataan tutustumaan sosiaali- ja terveysalaan esim. median välityksellä. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
Sinun pitää olla tasolla B1, jotta voit tulla kurssille (edeltävyysehto).

Aika ja paikka

3.6. - 26.7.
Opiskelija toimii pääasiassa Moodle-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskeluun sisältyy vierailukäyntejä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö Moodlesta. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Hoito-, palvelu- ja asiakassuunnitelmat
- Erilaiset raportit
- Ammattilehdet, ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Tiedotteet ja esitteet sosiaali- ja terveyspalveluista
- Muut verkkosivut (esim. sosiaali- ja terveyspalvelut)
- Elossa 24 h -dokumenttisarja
- Ravitsemuksen verkko-opintokokonaisuus
- Opettajien oma materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Teema 1, vko 23
Sosiaali- ja terveyspalvelut: Hankitaan tietoa
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- tiedonhankinnan kirjallinen tehtävä
- sanastotehtävä
- tuotoksena palvelukartta tai posteri
Teema 2, vko 24
Sosiaali- ja terveyspalvelut: Tieto käyttöön
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- tutustuminen sote-alan eri organisaatioiden esitteisiin, ohjeisiin ja tiedotteisiin
- sanastotehtävä
- tuotoksena suullinen esitys organisaatiosta, johon on tutustunut
Teema 3, vko 25
Raportointi ja dokumentaatio: Hoito-, palvelu- ja asiakassuunnitelmat
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- sanastotehtävä
- tutustuminen hoito-, palvelu- ja asiakassuunnitelmiin
- pienimuotoisen oman suunnitelman kirjoittaminen
Teema 4, vko 26
Raportointi ja dokumentaatio: Raportoinnin harjoittelu
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- osalllistuminen vapaavalintaiseen tapahtumaan, josta raporttina blogiteksti + kuva osallistumisesta tapahtumaan
- suullinen tehtävä: tapahtumien selostaminen parille (Sydäninfarkti potilaan silmin –video + Aivoinfarkti potilaan silmin); pari tapaa verkossa ja tallentaa keskustelun
- tuotoksena hyvän raportin ohjeet visuaalisessa muodossa + ohjeiden esittely
Teema 5, vko 27
SOTE-ala mediassa: ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
Yhteensä noin 20 h, joista verkkotapaamisia noin 5 h
- Elossa 24h: katso yksi kausi (tai ainakin viisi osaa): ohjauksen fraasien ja potilaiden/asiakkaiden tunteiden ilmaisun havainnointi
- moniammatillisuuden havainnointia
- oma luova tuotos jostakin sarjan henkilöstä: Mitä tapahtuu kuvausten ulkopuolella ja jälkeen?
Teema 6, vko 28
SOTE-ala mediassa: ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
Yhteensä n. 20 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- lähteiden luotettavuuden alustavaa arviointi
- sanapilvi
- valikoima ammattilehtien juttuja, joista kerrotaan omassa blogissa
- kevyttä mediaseurantaa: ajankohtainen keskustelunaihe itse valitun teeman ympärillä
- oman mielipiteen esittäminen; whatsapp-keskustelu pienryhmässä
Teema 7-8, vkot 29-30
Hyvinvoinnin edistäminen – ravitsemuksen merkitys (itsenäinen verkko-opintokokonaisuus)
Yhteensä n. 40 h, joista verkkotapaamisia n. 10 h
- kansalliset ravitsemusohjelmat ja suositukset; itsenäiset verkkotehtävät + pienryhmätapaamiset
- ravitsemuksen merkitys ihmisen hyvinvoinnille; itsenäiset verkkotehtävät + pienryhmätapaamiset
- ravitsemuksen merkitys sairauksien ennaltaehkäisyssä¸ itsenäiset verkkotehtävät + pienryhmätapaamiset
- kokoava tehtävä: Miten ravitsemus teemana liittyy sosiaali- ja terveysalaan? Miten ravitsemus vaikuttaa opiskelijan hyvinvointiin?

Sisältö ja sen jaksotus

VKO 23: Sosiaali- ja terveyspalvelut: Hankitaan tietoa
VKO 24: Sosiaali- ja terveyspalvelut: Tieto käyttöön
VKO 25: Raportointi ja dokumentaatio: Hoito-, palvelu- ja asiakassuunnitelmat
VKO 26: Raportointi ja dokumentaatio: Raportoinnin harjoittelu
VKO 27: SOTE-ala mediassa: Ajankohtaista terveydestä ja hyvinvoinnista
VKO 28: SOTE-ala mediassa: Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
VKO 29: Ravitsemuksen verkkokurssiin tutustuminen
VKO 30: Ravitsemuksen verkkokurssiin tutustuminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti. Opintojakso sisältää vierailukäyntejä. Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- vko 23: Palvelukartta tai posteri; vertaisarviointi ja opettaja-arviointi 0–2.
- vko 24: Suullinen tehtävä; opettaja-arviointi 0–2.
- vko 25: Sanastotehtävä (nelikenttä, jaetaan kaikkien ryhmäläisten kanssa); opettajan arviointi 0–2.
- vko 26: Esitystehtävä: hyvän raportin ohjeet visuaalisessa muodossa; vertaisarviointi ja opettaja-arviointi 0–2.
- vko 27: Luova tuotos jostakin Elossa 24h -sarjan henkilöstä; vertaisarviointi ja opettaja-arviointi 0–2.
- vko 28: Blogiteksti ajankohtaisesta oman alan teemasta; Vertaisarviointi ja opettaja-arviointi 0–2.
- vko 29: Ravitsemuspäiväkirja. Opettaja-arviointi 0–2.
- vko 30: Kokoava tehtävä: pienimuotoinen oma, pohtiva teksti. Vertaisarviointi ja opettaja-arviointi 0–2.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. alla), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – ohjeiden mukaan tehty ja kielellisesti ymmärrettävä tehtävä
2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on?16 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p ? ? = 0
7–8 p???? = 1
9–10 p???= 2
11–12 p = 3
13–14 p = 4
15–16 p = 5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.