Tutkimuksellinen kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SY00BR40-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Tarja Juvonen
- Kristiina Helminen
Vastuuopettaja
Tarja Juvonen
Ryhmät
-
SYV422KJSosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa tutkimuksellisia menetelmiä kehittämisprosesseissa
- suunnitella tutkimuksellisen kehittämisprosessin työelämässä
- varmistaa eettisesti kestävän toiminnan tutkimuksellisessa kehittämisessä
- rakentaa opinnäytetyön kehittämisasetelman
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kaksi lähiopetuspäivää: lauantai 12.3. (klo 9-15) ja torstai 7.4. (klo 9-16.30)
Tämän lisäksi opiskelijat työstävät ennakkotehtävän ja muita oppimistehtäviä, joita tehdään myös lähiopetuspäivinä. Ennakkotehtävä tulee olla tehtynä ennen ensimmäistä lähiopetuspäivää.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava kirjallisuus:
Salonen: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522163738.pdf
Salonen, Eloranta, Hautala & Kinos: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
Toikko & Rantanen: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Lisälähteistä kerrotaan opintojakson Canvas-alustalla ja opiskelijat etsivät itsenäisesti vaihtoehtoisia lähteitä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson aikana opiskelijat työstävät työelämälähtöisen kehittämissuunnitelman.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson Canvas avautuu perjantaina 14.1.2022 klo 12.
Canvasissa on ohjeet ennakkotehtävän tekemiseen ja ennakkotehtävä tulee palauttaa torstaina 10.3.2022, koska niiden esittely on ensimmäisenä lähiopetuspäivänä lauantaina 12.3.2022 (klo 9-15).
Ennen toista lähiopetuspäivää opiskelijat työstävät kehittämistehtäviä ja valmistautuvat esittämään suunnitelmansa sekä vertaisarvioimaan toisen opiskelijan työn toisena lähiopetuspäivänä.
Toinen lähipetuspäivä on torstaina 7.4.2022 klo 9-16.30.
Opintojakson viimeistelty kehittämistehtävä palautetaan viimeistään tiistaina 18.4.2022 klo 23.59.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 133,5 h (1 op = 26,7 h työskentelyä) . Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus. Pienryhmät/työparit/oppimistehtävän tekijät vastaavat oppimistehtävän teon aikatauluttamisesta opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat opettajan lisäksi vertaispalautetta toisilta kurssin opiskelijoilta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää osiot tutkimuksellisen kehittämisen menetelmistä, kehittämissuunnitelman tekemisestä ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä. Perehdytään eettisesti kestävään toimintaan tutkimuksellisessa kehittämisessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksokohtaiset arviointimenetelmät käydään läpi opintojakson aloituspäivänä.
Yleiset arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ei olla tehty ohjeiden mukaisesti.