Valmentava johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SY00BR39-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D /YAMK
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Mikko Häkkinen
Vastuuopettaja
Mikko Häkkinen
Ryhmät
-
SYV422KJSosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K22, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita sosiaali- ja terveysalalla
- soveltaa valmentavan johtamisen tietoperustaa ja menetelmiä monikulttuurisessa toimintaympäristössä
- toteuttaa tavoitteellista yksilö- ja ryhmävalmennusta erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimia valmentavana johtajana sosiaali- ja terveysalan työyhteisössä
Toteutustapa
Perjantai 13.5. lähiopetuksena
Laurean uusien ohjeiden mukaisesti, 4.4. alkaen, opetus toteutuu opetuksen toteutusmuodon (päivä-, monimuoto- tai verkko-opetus) mukaisesti.
Tämä tarkoittaa perjantain 13.5. osalta lähiopetusta Tikkurilan kampuksella.
Niille, joilla on ylitsepääsemätön este saapua paikalle, pyritään järjestämään Zoom-yhteyden kautta ainakin ääniyhteys ja osittainen kuvayhteys. Toiveena kuitenkin on, että aivan kaikki pääsisivät kampukselle ja saisimme vihdoin tavata toisemme.
Pyydän teitä ystävällisesti levittämään tätä tietoa pienryhmienne viestintäkanavia pitkin, niin että tieto saavuttaa jokaisen.
Yst. Mikko
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Aika ja paikka
Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson perusteos. Suositellaan jokaiselle osallistujalle.
Hirvihuhta, H. (2006). Coaching: Valmenna ja sparraa menestykseen. Tammi.
Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
Tehtävien ja raporttien tarkoista palautusaikatauluista voidaan sopia yhdessä opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
Koko ryhmän yhteistä opiskelua 24 t.
Itsenäistä- ja ryhmäopiskelua 111 t.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Hylätty (0)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit