•   Valmentava johtaminen SY00BR39-3002 01.01.2022-31.07.2022  5 op  (SYV422KJ) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita sosiaali- ja terveysalalla
    - soveltaa valmentavan johtamisen tietoperustaa ja menetelmiä monikulttuurisessa toimintaympäristössä
    - toteuttaa tavoitteellista yksilö- ja ryhmävalmennusta erilaisissa toimintaympäristöissä
    - toimia valmentavana johtajana sosiaali- ja terveysalan työyhteisössä

    Vastuuopettaja

    Mikko Häkkinen

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson perusteos. Suositellaan jokaiselle osallistujalle. Hirvihuhta, H. (2006). Coaching: Valmenna ja sparraa menestykseen. Tammi. Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle: Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma. Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy. Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi. Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään) Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent. Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent. Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.

    Toteutustapa

    Perjantai 13.5. lähiopetuksena
    Laurean uusien ohjeiden mukaisesti, 4.4. alkaen, opetus toteutuu opetuksen toteutusmuodon (päivä-, monimuoto- tai verkko-opetus) mukaisesti.
    Tämä tarkoittaa perjantain 13.5. osalta lähiopetusta Tikkurilan kampuksella.
    Niille, joilla on ylitsepääsemätön este saapua paikalle, pyritään järjestämään Zoom-yhteyden kautta ainakin ääniyhteys ja osittainen kuvayhteys. Toiveena kuitenkin on, että aivan kaikki pääsisivät kampukselle ja saisimme vihdoin tavata toisemme.
    Pyydän teitä ystävällisesti levittämään tätä tietoa pienryhmienne viestintäkanavia pitkin, niin että tieto saavuttaa jokaisen.
    Yst. Mikko



    Opintojakson oppimisalustana on Canvas.

    Sisältö / oppimistapahtumat
    - opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
    - oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
    - voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
    - työyhteisön valmentaminen
    - valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
    - identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
    - valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
    Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
    https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SYV422KJ
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö D /YAMK

    Opettaja(t)

    Mikko Häkkinen

    Koulutus

    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
    Tehtävien ja raporttien tarkoista palautusaikatauluista voidaan sopia yhdessä opintojakson alkaessa.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
    Koko ryhmän yhteistä opiskelua 24 t.
    Itsenäistä- ja ryhmäopiskelua 111 t.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakson oppimisalustana on Canvas.

    Sisältö / oppimistapahtumat
    - opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
    - oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
    - voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
    - työyhteisön valmentaminen
    - valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
    - identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
    - valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
    Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.

    Aika ja paikka

    Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä. https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

    Hyvä

    Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä. https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

    Kiitettävä

    Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä. https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit