•   Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö ST00BT13-3002 12.01.2022-31.05.2022  5 op  (STV222KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen voimavaralähtöistä ohjausta, työmenetelmiä ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
    - kartoittaa ja tukea lasta odottavan perheen mielenterveyttä, voimavaroja ja terveyttä suojaavia sekä vahvistavia tekijöitä
    - arvioida odottavan äidin ja sikiön terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät
    - käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
    - noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

    Vastuuopettaja

    Irene Latva-Korpela

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    •Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti & Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.) •Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.) •Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim. •Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim. •Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim. •Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF) •Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin) •Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy. •Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. Muu tunneilla ja Canvas-työtilassa erikseen osoitettava materiaali.

    Toteutustapa

    Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka
    (Verkkotapaamiset, verkkotehtävät, kotitentti, testaa osaamisesi -testit, virtuaalinen työpajatyöskentely ja virtuaaliset simulaatioharjoitukset.)
    Opettaja: Anne Suvitie
    Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO)
    (Verkkotapaamiset, verkkoluennot ja virtuaalinen työpaja, tietotesti, imetysohjausnäyttö ja essee.)
    Opettaja: Irene Latva-Korpela

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Osa 1. Numeerinen arviointi 1-5, täydennettävä. Arvioija Anne Suvitie
    Osa 2. Hyväksytty /täydennettävä/hylätty. Arvioija Irene Latva-Korpela

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    12.01.2022 - 31.05.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • STV222KA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Irene Latva-Korpela, Anne Suvitie

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Imetysohjausnäyttö ja vierailevat luennoitsijat.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Toteutuksen aikataulun näet Pakista

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Ei sisälly opintoihin

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka 3.5op = 95 h / Opettaja Anne Suvitie
    •Verkko-opetus ja virtuaaliset työpajat 30 h
    •Obstetriikan verkkoluento 8 h
    •Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h
    Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Irene Latva-Korpela
    •Verkko-opetus ja -tehtävät, virtuaalinen työpaja, tietotesti 18 h
    •Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja essee 22 h

    Aika ja paikka

    Verkossa kevät 2022

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä