Irene Latva-Korpela
Etäopetus
•Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti & Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.) •Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.) •Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim. •Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim. •Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim. •Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF) •Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin) •Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy. •Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. Muu tunneilla ja Canvas-työtilassa erikseen osoitettava materiaali.
Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka
(Verkkotapaamiset, verkkotehtävät, kotitentti, testaa osaamisesi -testit, virtuaalinen työpajatyöskentely ja virtuaaliset simulaatioharjoitukset.)
Opettaja: Anne Suvitie
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO)
(Verkkotapaamiset, verkkoluennot ja virtuaalinen työpaja, tietotesti, imetysohjausnäyttö ja essee.)
Opettaja: Irene Latva-Korpela
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Osa 1. Numeerinen arviointi 1-5, täydennettävä. Arvioija Anne Suvitie
Osa 2. Hyväksytty /täydennettävä/hylätty. Arvioija Irene Latva-Korpela
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
12.01.2022 - 31.05.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Irene Latva-Korpela, Anne Suvitie
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Laurea Verkkokampus
5 op
H-5
Imetysohjausnäyttö ja vierailevat luennoitsijat.
Toteutuksen aikataulun näet Pakista
Ei sisälly opintoihin
Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka 3.5op = 95 h / Opettaja Anne Suvitie
•Verkko-opetus ja virtuaaliset työpajat 30 h
•Obstetriikan verkkoluento 8 h
•Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h
Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Irene Latva-Korpela
•Verkko-opetus ja -tehtävät, virtuaalinen työpaja, tietotesti 18 h
•Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja essee 22 h
Verkossa kevät 2022
Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä