Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS88-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Anu Elorinne

Vastuuopettaja

Anu Elorinne

Ryhmät

  • SHF221SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa

Toteutustapa

Tämä Mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakso 6op on osa moduulia Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä ja toteutuu verkko-opintoina ( Zoom) ja kampuksella toteutuvana lähiopetuksena. Toteutukselle voivat osallistua Laurean sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat.

Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, etänä toteutettuja keskusteluluentoja ja työskentelyä pienryhmissä. Kampuksella toteutuva lähiopetus pitää sisällään työpajoja, valtakunnallisen tietotestin, päihdehoitotyön kerran jossa mukana kokemusasiantuntija sekä opintojakson seminaarin joulukuussa. Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiseen on, että sinulla on toimiva nettiyhteys ja tietokone, jossa on toimivat mikki ja kamera. Kameran käyttöä edellytetään Zoom -opetuksen yhteydessä.

Sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijat suorittavat opintojakson aikana YleSh:n osaamisen arviointiin liittyvän tietotestin. Tietotesti ja kaikki uusinnat tehdään aina Lohjan kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson varsinainen lähdekirjallisuus:

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.

Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa.

Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset

Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset

Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset

Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria.
Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)

Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijoiden tuottamaa materiaalia voidaan hyödyntää sekä nykyisellä että myöhemmillä opintojaksoilla opetusmateriaalina.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloituksessa 9.9.22 läpikäydään opintojakson tarkempi sisältö ja toteutustapa sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistuminen orientaatioluennolle on edellytys opintojaksolle osallistumiselle (ks. tutkintosääntö). Läsnäolovaade on myös luennolla, missä on mukana kokemusasiantuntija 13.10, Ylesh tietotestissä 13.10, seminaarissa 16.12 sekä työpajassa 6.10.2022. Katso aina tarkemmat aikataulut ja mahdolliset muutokset Pakista.

Suosittelemme osallistumista kaikkiin webinaareihin, yhteinen keskustelu ja pohdinta on tärkeää oman osaamisen ja ymmärryksen lisäämiseksi eri teemoihin liittyen. Webinaareja ei nauhoiteta. Mikäli et pääse osallistumaan webinaareihin olet velvollinen opiskelemaan siellä käsitellyt asiat itsenäisesti. Poissaolot läsnäolovelvotteisilta kerroilta tulee korvata osallistumalla seuraavan toteutuksen vastaavaan kokonaisuuteen ja lisäksi kaikki opiskelijat osoittavat osaamisensa YleSh testissä ja opintojakson arvioitavassa tehtävässä.

YleSh testin uusintapäivät:
1. uusintakerta: marraskuussa 2022.
Jos opiskelijalla on tarve vielä 2. uusintakertaan (joulukuussa 2022), sovitaan siitä erikseen opintojakson opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6op = 162h opiskelijan työtä

Luennot ja työpajat 27h
Valtakunnallinen tietotesti 1,5h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö 133,5h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:

- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
OSA 1: Aktiivinen osallistuminen webinaareihin ja työpajaan.
Ryhmätyö = seminaarityö arvioidaan (K5-T1)
OSA 2: YleSh -tietotesti (K5-T1)
OSA 3: Canvasin "Osoita osaamisesi –testi" tehtynä. (HYV/HYL)

Kokonaisarvosana muodostuu YleSh -tietotestistä (50%) ja ryhmätyöstä (50%)

Kurssin arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaatiivuustaso I: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf