Skip to main content

Mental Health and Substance Abuse Nursing (6 cr)

Code: SH00BS88-3004

General information


Enrollment
23.05.2022 - 29.05.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
3 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Lohja
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja (Finnish)
Teachers
Anu Elorinne
Teacher in charge
Anu Elorinne
Groups
SHF221SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Lohja
Study unit
SH00BS88

Learning outcomes

The student is able to
- describe the most common mental health disorders in children, young people and adults and their main examination and treatment methods
- use evidence-based information and recommendations when justifying decisions, approaches and working methods used in mental health and substance abuse nursing care
- apply the principles of resource-oriented interaction in the care of a mental health and substance abuse clients and in supporting the significant others
- recognise the patient's difficult emotions, psychological strain, grief and crisis, and describe how to help the patient and their significant others to manage these difficult feelings
- describe the significance of the service system for mental health and substance abuse nursing, digital services and work in multiprofessional teams and networks
- describe the special features of medication treatment in mental health nursing
- explain the significance of ethical guidelines and legislation in mental health and substance abuse nursing
- recognise special features related to cultures and subcultures in mental health and substance abuse nursing
- analyse ethical questions related to mental health and substance abuse nursing
- analyse the significance of their own attitudes, perceptions and resources when implementing client-oriented nursing

Location and time

Opintojakso sisältää Zoom-webinaareja x 3 . Työpajat, Ylesh tietotesti, kokemusasiantuntija kerta ja seminaari toteutuu Lohjan kampuksella ( nämä kaikki kerrat + aloituskerta on läsnäolovelvoitteisia).

Opetus on aikavälillä syyskuu- joulukuu. Kaikki opintojakson suoritukset tulee olla tehtynä 11.12.2022 mennessä, jolloin opintojakson arvioinnit ovat valmiit viikolla 51. Mikäli jokin suoritus puuttuu ja arviointia ei ole mahdollisuus tehdä siirtyy suoritus automaattisesti kevään 2023 toteutukseen.

Materials

Opintojakson varsinainen lähdekirjallisuus:

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.

Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa.

Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset

Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset

Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset

Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria.
Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)

Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.

Teaching methods

Tämä Mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojakso 6op on osa moduulia Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä ja toteutuu verkko-opintoina ( Zoom) ja kampuksella toteutuvana lähiopetuksena. Toteutukselle voivat osallistua Laurean sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat.

Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, etänä toteutettuja keskusteluluentoja ja työskentelyä pienryhmissä. Kampuksella toteutuva lähiopetus pitää sisällään työpajoja, valtakunnallisen tietotestin, päihdehoitotyön kerran jossa mukana kokemusasiantuntija sekä opintojakson seminaarin joulukuussa. Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiseen on, että sinulla on toimiva nettiyhteys ja tietokone, jossa on toimivat mikki ja kamera. Kameran käyttöä edellytetään Zoom -opetuksen yhteydessä.

Sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijat suorittavat opintojakson aikana YleSh:n osaamisen arviointiin liittyvän tietotestin. Tietotesti ja kaikki uusinnat tehdään aina Lohjan kampuksella.

Employer connections

Opiskelijoiden tuottamaa materiaalia voidaan hyödyntää sekä nykyisellä että myöhemmillä opintojaksoilla opetusmateriaalina.

Exam schedules

Opintojakson aloituksessa 9.9.22 läpikäydään opintojakson tarkempi sisältö ja toteutustapa sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistuminen orientaatioluennolle on edellytys opintojaksolle osallistumiselle (ks. tutkintosääntö). Läsnäolovaade on myös luennolla, missä on mukana kokemusasiantuntija 13.10, Ylesh tietotestissä 13.10, seminaarissa 16.12 sekä työpajassa 6.10.2022. Katso aina tarkemmat aikataulut ja mahdolliset muutokset Pakista.

Suosittelemme osallistumista kaikkiin webinaareihin, yhteinen keskustelu ja pohdinta on tärkeää oman osaamisen ja ymmärryksen lisäämiseksi eri teemoihin liittyen. Webinaareja ei nauhoiteta. Mikäli et pääse osallistumaan webinaareihin olet velvollinen opiskelemaan siellä käsitellyt asiat itsenäisesti. Poissaolot läsnäolovelvotteisilta kerroilta tulee korvata osallistumalla seuraavan toteutuksen vastaavaan kokonaisuuteen ja lisäksi kaikki opiskelijat osoittavat osaamisensa YleSh testissä ja opintojakson arvioitavassa tehtävässä.

YleSh testin uusintapäivät:
1. uusintakerta: marraskuussa 2022.
Jos opiskelijalla on tarve vielä 2. uusintakertaan (joulukuussa 2022), sovitaan siitä erikseen opintojakson opettajien kanssa.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

6op = 162h opiskelijan työtä

Luennot ja työpajat 27h
Valtakunnallinen tietotesti 1,5h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö 133,5h

Content scheduling

Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:

- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page