Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS88-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 05.06.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Hannamari Talasma
  • Pia Lahtinen

Vastuuopettaja

Pia Lahtinen

Ryhmät

  • STG221SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa

Toteutustapa

Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opintojaksolla R0194 opiskelijan tehtävänä on lisäksi suorittaa orientaatiotehtävä. Sen tekemällä opiskelija osoittaa olevansa opintojaksolla mukana.

Pieni osa tunneista taltioidaan, mutta käytämme tunneilla runsaasti osallistavia menetelmiä, emmekä nauhoita opiskelijoiden osuuksia,

Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita.

Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä aidon työelämäkumppanin kanssa.

Opintojaksoon kuuluu YleSH kokeet. Kyseessä on tietotesti. Tietotesti arvioidaan numeerisesti, videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti. Tietotestiin opiskelija saa osallistua sen jälkeen, kun on hyväksytysti läpäissyt Canvasissa osoita osaamisesi -testin. Testi ei vaikuta opintojakson arviointiin, mutta se valmentaa YleSh-koketta varten.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Työvälineenä käytämme Canvaksen työtilaa.

Työtila on rakennettu perustuen vahvasti alla olevaan aineistoon. Samat lähteet ovat myös YleSh:n aineistoa.

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.

Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset

Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa. YleSh-kokeet kuuluvat kuitenkin jokaisen opiskelijan suoritukseen opintojaksolla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 6 op = 162 h.

Psykiatria ja päihdetyö -osiot (kapseli perässä) 1 op = n. 27 h: opiskelija voi opiskella asiasisällön itselleen parhaiten sopivana aikana ja parhaaksi kastomallaan tavalla. Tehtäviä voi mieluusti tehdä myös yhdessä.

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö 5 op= 135 h: opiskelijoita osallistavat ja aktivoivat tunnit, itsenäinen opiskelu, kokeeseen valmistautuminen sekä Hoitosuhteessa huomioitavaa -posteri.

Sisältö ja sen jaksotus

Canvas-oppimisalustan sisältö sekä omaa oppimistasi tukevat tehtävät sekä muu opiskelu täydentävät toisiaan. Suosittelemme, että perehdyt ohjeiden mukaan ennen tunteja tiettyihin materiaaleihin. Se tukee oppimistasi ja kehittymistäsi ammatillisesti tällä hoitotyön osa-alueella.

Avaamme Canvas-työtilan opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille viimeistään XX.XX. Voit aloittaa itsenäisten tehtävien tekemisen jo silloin. Esim. ne sivut, joiden otsikon perässä on kapselin kuva, on tarkoitettu itseopiskeltaviksi.

Muista tehdä myös orientaatiotehtävä heti opinnot aloittaessasi.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Opintojakson keskeinen sisältö:
•Mielenterveys käsitteenä
•Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
•Riippuvuus ilmiönä
•Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
•Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
•Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
•Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito


Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
•selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
•selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
•tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
•suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
•suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnin perusteena ovat:

1) Orientaatiotehtävän tekeminen (1/0= hyväksytty/hylätty)
2) Osoita osaamisesi -testi hyväksytysti suoritettuna ennen YleSh:ta (vähintään 50% vastauksista on oikein
3) YleSh -tietotesti (numeerinen arviointi/ painotus 50%)
4) LbD-muotoinen tehtävä: Hoitosuhteessa huomioitavaa (numeerinen arviointi Canvasin arviointiasteikon mukaisesti/painotus 50%)

Aktiivinen osallistuminen tunneille edistää oppimistasi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
* Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
* Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä
* Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
* Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
* Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
* Toimia ryhmän jäsenenä.
* Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
* Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
* Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan. * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
* Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä.
* Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
* Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
* Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
* Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
* Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
* Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
* Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
* Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
* Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
* Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
* Edistää ryhmän toimintaa.
* Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.