Siirry suoraan sisältöön

Lääkehoito ja lääkelaskut 2. (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS85-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Hanna Aaltonen

Vastuuopettaja

Hanna Aaltonen

Ryhmät

  • SHP222KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tietoa patofysiologiasta, farmakologiasta sekä lääkehoidon perusteista suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan sisätauti- ja infektiopotilaan hoitoa
- kuvata keskeiset pitkäaikais- ja akuuttihoidossa käytettävät lääkeaineryhmät, lääkeaineet ja lääkkeet ja niiden vaikutusmekanismit
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida laskimonsisäistä lääke- ja nestehoitoa
- perustella turvallisen rokottamisen ja rokotusten tarpeellisuuden ja hyödyt yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle
- perustella turvallisen ja aseptisen rokottamisen käytännöt
- toteuttaa turvallista ja aseptista lääkehoitoa eri antoreittejä käyttäen

Toteutustapa

Farmakologian perusteet 1,5 op toteutuu verkko-opintoina Canvas oppimisympäristössä.

Turvallinen ja aseptinen lääkehoito 1op: I.v.-neste-ja lääkehoidon teoria opiskellaan itsenäisesti Canvas-oppimisympäristössä, työpajat toteutetaan lähiopetuksena kampuksella

Lääkelaskut 0,5op itsenäistä opiskelua, mahdollisuus osallistua tukityöpajoihin Zoomissa.

Rokotusosaamisen opinnot 1(-2)op suoritetaan Metropolia AMK:n Moodle oppimisympäristössä, työpajaopetus lähiopetuksena kampuksella. Toinen opintopiste on mahdollista suorittaa vapaavalintasiin opintoihin opintojakson aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

-Kotovainio, T. & Lehtonen, A. 2017. Parenteraalinen lääkkeenanto. Sairaanhoitajan käsikirja. Terveysportti.

-Ernvall S. ym. 2013. Lääkelaskenta. Sanoma Pro.

-Nikkola R. 2017 tai 2021. Annos oivallusta: harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro e-kirja, Laurean lisenssi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opintojaksolla osaaminen osoitetaan:

Farmakologian perusteet: sähköinen tentti Canvas-oppimisympäristössä

Lääkelaskut: tentti Canvas-oppimisympäristössä Prcotorio-valvonnassa/kampuksella lähiopetuksessa

Työpajat: osallistuminen opintojakson työpajoihin kampuksella

Rokotusosaaminen: tentti Metropolia AMK:n Moodle-oppimisympäristössä. Vapaavalintaisena 2. opintopiste tekemällä rokotusosaamisen portfolio opintojakson tehtävänannon mukaisesti

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikatulut ilmoitetaan opintojaksoinfossa.


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Farmakologian perusteet 1,5 op=40h itsenäistä työskentelyä Canvas-oppimisympäristössä

Turvallinen ja aseptinen lääkehoito 1op=27h: Itsenäinen valmistautuminen työpajaopetukseen verkko-oppimisympäristössä, työpajaopetus kampuksella

Lääkelaskenta 0,5op=14h Itsenäinen valmistautuminen lääkelaskutenttiin opintojakson materiaalin pohjalta, mahdollisuus osallistua Zoom-lääkelaskujen tukityöpajoihin

Rokotusosaaminen 1op=27h itsenäistä työskentelyä Metropolia AMK:n Moodle-oppimisympäristössä. Mahdollisuus suorittaa vapaasti valittaviin opintohin toinen opintopiste tekemällä rokotusosaamisen portfolio

Sisältö ja sen jaksotus

Farmakologian perusteet
-Tavallisimmat lääkeaineryhmät (DM, hengityselinsairaudet, munuaissairaudet, syöpäsairaudet, neurologiset sairaudet, reumasairaudet, sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet) ja niiden käyttöalueet, vaikutusmekanismit ja antotavat
-Lääkkeiden terapeuttiset, haittavaikutukset ja yhteisvaikutukset, yhteisvaikutusmekanismit

Suonensisäinen kanylointi ja nestehoidon aloittaminen ja toteutus
-Nestehoidossa käytettävät liuokset
-I.v.-injektion anto, lääkkeiden ja elektrolyyttien lisääminen infuusioon, lääkelisäysten sakkautuminen

Rokottamisen tietoperusta ja hyvät käytännöt
-Olkavarsi-injektio
-Intradermaalinen injektio

Lääkehoidon vaikutusten seuranta, kirjaaminen, lääkehoidon tarkistus ja arviointi
Turvallisen ja aseptisen lääkehoidon toteuttaminen eri antoreittejä käyttäen
Iv-lääkehoitoon ja nesteytykseen liittyvät hyvät käytännöt ja suositukset
Lääkehoidon aseptiikka
Lääkeaineallergiat ja anafylaksia ja sen hoito
Itselääkitys

Lääkelaskenta:
-Annoslaskut
-Pitoisuudet
-Liuosten laimentaminen
-Infuusion antonopeuslaskut
-Kaasulaskut

Työpajat:
-I.v.-kanylointi
-I.v.-nestehoidon aloitus, iv-injektioiden ja lääkeinfuusioiden käyttökuntoon saattaminen ja anto, antibiootin laimennus, elektrolyyttien lisäys perusnesteisiin

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Farmakologian perusteet -tentti: Hyväksytty/hylätty
Rokotusosaaminen -tentti: Hyväksytty/hylätty
Työpajat: osallistuminen työpajoihin kampuksella, läsnäolovelvollisuus
Lääkelaskennan tentti: Hyväksytty/hylätty

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä