•   Terveyden edistäminen, omahoidon tuki ja ohjaus hoitotyössä SH00BS83-3006 01.08.2022-31.12.2022  4 op  (SHF222KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida väestössä ilmeneviä, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä terveyden riskitekijöitä ja terveysuhkia
    - soveltaa kansansairauksien ehkäisyyn liittyviä suosituksia ja tutkittua tietoa suunnitellessaan ja toteuttaessaan kansansairauksia sairastavan potilaan ja hänen läheistensä ohjausta terveellisiin elämäntapoihin
    - suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja perheille moniammatillista yhteistyötä ja –verkostoa hyödyntäen
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön omahoitoa tukevaa voimavaralähtöistä ohjausta kasvokkain ja verkossa monipuolisia pedagogisia menetelmiä hyödyntäen ja eettisesti perustellen
    - kuvata tartuntatautien ehkäisyyn ja kontrollointiin liittyvän ohjauksen ja tiedotuksen

    Vastuuopettaja

    Kirsi Halttunen

    Toteutusmuoto

    25% Lähiopetus, 75% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaali on Canvastyötilan moduuleissa.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutuu osin itsenäisesti opiskeltavina verkko-opintoina Canvas-työtilassa, osin lähiopetuksena kampuksella.

    Opintojakson Canvas-työtilassa on 5 moduulia:
    Moduuli 1: Terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä
    Moduuli 2: Väestön terveyteen ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
    Moduuli 3: Ohjausmenetelmäosaaminen
    Moduuli 4: Tartuntataudit
    Moduuli 5: Ryhmätentti

    Moduulin tehtävät on pisteytetty. Näistä opiskelija kerää suorituspisteitä opintojakson arvioinin perusteeksi työskentelemällä itsenäisesti Canvas-työtilassa. Näistä tehtäväkokonaisuuksista muodostuu arviointi T1-K5. Tarkemmat ohjeistukset tehtävien pisteytyksiin annetaan info tunnilla.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään seuraavaa pisteytystä:

    Moduuli 1.
    Testaa tietosi -testi, Terveyden edistämisen käsitteet: 20 pistettä

    Moduuli 2.
    Hyvinvointi- ja terveyserot - Yhdistä käsite ja selitys: 10 pistettä
    Testaa tietosi -testi, Terveyden edistämisen lähtökohdat hoitotyössä: 20 pistettä
    Testaa tietosi -testi, Elintavat eli terveyskäyttäytyminen: 30 pistettä

    Moduuli 3.
    Valmentava asiakaslähtöinen yksilöohjaus- tehtävä 4 pistettä
    Motivoiva keskustelu 15 pistettä
    Muutosvaihemalli palapeli 15 pistettä

    Moduuli 4.
    Testaa tietos -testi, Tartuntataudit: 20 pistettä

    Moduuli 5.
    Ryhmätentti arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 arviointikriteerien mukaisesti.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • SHF222KA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Lohja, sote

    Opettaja(t)

    Virtuaalihenkilö Lohjan sh-koulutus 2, Kirsi Halttunen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Lohja

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opinnonaikataulut ilmoitetaan orientaatiossa.
    Ohjausharjoitus
    Ryhmätentti

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson kuorimitus 4op=108h jakautuu:

    Terveyden edistäminen 1op= 27h

    Terveyden edistämisen ja ohjauksen menetelmät 2,5op=67h

    Tartuntataudit 0,5op=14h

    Sisältö ja sen jaksotus

    Terveyden edistämiseen liittyvät käsitteet ja valtakunnalliset linjaukset
    -Terveyden edistämisen seuranta ja indikaattorit
    -Hyvinvointianalytiikka ja terveyden rekisteri- ja tilastotiedot terveyden edistämisen tukena
    -Elintapojen yhteydet terveyteen ja riskikäyttäytymiseen, riskien varhainen tunnistaminen ja terveiden elintapojen tukeminen
    -Terveyden edistämisen ja ohjauksen menetelmät väestö-, yhteisö- ja yksilötasolla
    -Yleisvaarallisten tartuntatautien ja tartuntatautien torjunta/ennaltaehkäisy, seuranta, jäljitys ja ohjaaminen