Kirsi Halttunen
25% Lähiopetus, 75% Etäopetus
Oppimateriaali on Canvastyötilan moduuleissa.
Opintojakso toteutuu osin itsenäisesti opiskeltavina verkko-opintoina Canvas-työtilassa, osin lähiopetuksena kampuksella.
Opintojakson Canvas-työtilassa on 5 moduulia:
Moduuli 1: Terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä
Moduuli 2: Väestön terveyteen ja terveyskäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät
Moduuli 3: Ohjausmenetelmäosaaminen
Moduuli 4: Tartuntataudit
Moduuli 5: Ryhmätentti
Moduulin tehtävät on pisteytetty. Näistä opiskelija kerää suorituspisteitä opintojakson arvioinin perusteeksi työskentelemällä itsenäisesti Canvas-työtilassa. Näistä tehtäväkokonaisuuksista muodostuu arviointi T1-K5. Tarkemmat ohjeistukset tehtävien pisteytyksiin annetaan info tunnilla.
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään seuraavaa pisteytystä:
Moduuli 1.
Testaa tietosi -testi, Terveyden edistämisen käsitteet: 20 pistettä
Moduuli 2.
Hyvinvointi- ja terveyserot - Yhdistä käsite ja selitys: 10 pistettä
Testaa tietosi -testi, Terveyden edistämisen lähtökohdat hoitotyössä: 20 pistettä
Testaa tietosi -testi, Elintavat eli terveyskäyttäytyminen: 30 pistettä
Moduuli 3.
Valmentava asiakaslähtöinen yksilöohjaus- tehtävä 4 pistettä
Motivoiva keskustelu 15 pistettä
Muutosvaihemalli palapeli 15 pistettä
Moduuli 4.
Testaa tietos -testi, Tartuntataudit: 20 pistettä
Moduuli 5.
Ryhmätentti arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5 arviointikriteerien mukaisesti.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Laurea Lohja, sote
Virtuaalihenkilö Lohjan sh-koulutus 2, Kirsi Halttunen
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Laurea Lohja
3 op
Hyväksytty/Hylätty
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opinnonaikataulut ilmoitetaan orientaatiossa.
Ohjausharjoitus
Ryhmätentti
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojakson kuorimitus 4op=108h jakautuu:
Terveyden edistäminen 1op= 27h
Terveyden edistämisen ja ohjauksen menetelmät 2,5op=67h
Tartuntataudit 0,5op=14h
Terveyden edistämiseen liittyvät käsitteet ja valtakunnalliset linjaukset
-Terveyden edistämisen seuranta ja indikaattorit
-Hyvinvointianalytiikka ja terveyden rekisteri- ja tilastotiedot terveyden edistämisen tukena
-Elintapojen yhteydet terveyteen ja riskikäyttäytymiseen, riskien varhainen tunnistaminen ja terveiden elintapojen tukeminen
-Terveyden edistämisen ja ohjauksen menetelmät väestö-, yhteisö- ja yksilötasolla
-Yleisvaarallisten tartuntatautien ja tartuntatautien torjunta/ennaltaehkäisy, seuranta, jäljitys ja ohjaaminen