•   Päätöksenteko vakavasti sairaan potilaan hoitotyössä SH00BJ49-3025 01.08.2022-31.12.2022  5 op  (SHP220SA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida vakavasti sairaan potilaan hoitotyötä integroiden laaja-alaisesti osaamistaan sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
    - analysoida ja jäsentää asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita
    - analysoida, johtaa ja priorisoida omaa kliinistä hoitotyötään potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti

    Vastuuopettaja

    Anu Sinisalo

    Toteutusmuoto

    60% Lähiopetus, 40% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos. Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca. Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos. o Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi. o Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin.

    Toteutustapa

    Työskentely työpajoissa, simulaatiot, verkko-opiskelu, luennot ja itsenäisiä tehtäviä Canvas -työtilassa.

    Opintojakson tavoitteet

    Opinnon opiskeltua opiskelija osaa
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida vakavasti sairaan potilaan hoitotyötä integroiden laaja-alaisesti osaamistaan sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
    - analysoida ja jäsentää asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita
    - analysoida, johtaa ja priorisoida omaa kliinistä hoitotyötään potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

    Työpajoissa ja simulaatioissa 100 % läsnäolovelvoite

    Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.

    Hoidon tarpeen arviointi numeraalinen (1-5)
    Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat HYV/HYL
    Palliatiivinen hoitotyö numeraalinen (1-5)


    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • SHP220SA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Porvoo, sote

    Opettaja(t)

    Anu Sinisalo, Salla Rinne, Hanna Aaltonen

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo

    Toimipiste

    Laurea Porvoo

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Orientaatio zoomissa

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    5 op = 135h

    Sisältö ja sen jaksotus

    Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h) pääosin verkossa opiskelu
    Opintojakson aikatauluissa suoritetaan yleSH-näyttökoe: Hoitotyön osaaminen erilaisissa palveluympäristöissä

    Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (34 h) pääosin kampuksilla työpajat ja simulaatiot, sisältää itsenäisen valmistautumisen annetun materiaalin pohjalta.

    MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita. Päivityskoulutuksen kesto on 8 tuntia. Sen aikana kerrataan ja päivitetään MAPA perusteiden sisältö pääosin. Aamupäivälle painottuu teorian kertaus ja iltapäivällä kerrataan lyöntien ja potkujen torjuminen, irtautumisen ja kiinnipidon taidot matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa muistutetaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteistä. MAPA -koulutusohjelman avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun esittämällä voimassa olevan Blue Card- kortin.


    Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h) pääosin verkossa opiskelu

    Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
    Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.

    Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h)
    Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (34 h)
    Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h)

    Opintojakson aikataulussa suoritetaan valtakunnallinen sairaanhoitajan ydinosaamisen loppukoe (180op).

    Aika ja paikka

    Syksy 2022

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Hoidon tarpeen arviointi 1 op Tietotestin pisterajat ovat seuraavat: 20-23/40 p = T1 24-28/40 p = T2 Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä Palliatiivinen hoitotyö 2 op Tietotestin pisterajat ovat seuraavat: 12-13/24 p = T1 14-16/24 p = T2 Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    Hoidon tarpeen arviointi 1 op Tietotestin pisterajat ovat seuraavat: 29-33/40 p = H3 34 - 37/40 p = H4 Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä Palliatiivinen hoitotyö 2 op Tietotestin pisterajat ovat seuraavat: 17-19/24 p = H3 20-22/24 p = H4 Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    Hoidon tarpeen arviointi 1 op Tietotestin pisterajat ovat seuraavat: 38-40/40 p = K5 Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä Palliatiivinen hoitotyö 2 op Tietotestin pisterajat ovat seuraavat: 23-24/24 p = K5 Kaikki Canvasin tehtävät tulee olla tehtyinä AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä