Kirsi Leinonen
60% Lähiopetus, 40% Etäopetus
Aaltonen M, Saarto T, Hänninen J, Antikainen R & Vainio A. 2015. Palliatiivinen hoito. Duodecim, 3., uudistettu painos. Surkka T, Mattila K-P, Åstedt-Kurki P, Kylmä J & Kaunonen M. 2015. Palliatiivinen hoitotyö; parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Fioca. Hänninen J, Vainio A, Antikainen R, Ripatti T, Schmidt H & Saarto T. 2018. Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. 1. painos. Toinen seuraavista oppikirjoista: o Pirjo Syväoja & Outi Äijälä (2009). Hoidon tarpeen arviointi. o Antti Kosonen ym. (2016). Oireista työdiagnoosiin. Muu oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa
Työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu. Tapaamisia Zoomilla ja itsenäisiä tehtäviä Canvas -työtilassa.
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.
Hoidon tarpeen arviointi HYV/HYL
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat HYV/HYL
Palliatiivinen hoitotyö T1-K5
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Laurea Otaniemi, sote
Heidi Jokinen, Irene Pylkkänen, Kirsi Leinonen, Pia Lahtinen, Sari Haapa, Anne Kokko
Moduulissa määriteltyä osaamista voi kehittää joko osallistumalla opintojaksoihin tai työskentelemällä projekteissa.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
Laurea Otaniemi
2 op
H-5
Orientaatio moduuliin V
8.1.2021 (samassa yhteydessä Johtajuus, yrittäjyys, uudistuva hoitotyö orientaatio)
Kliiniset työpajat (pakolliset hyväksyttyyn suoritukseen)
Palliatiivinen hoitotyö
Hoidon tarpeen arviointi
Valtakunnallinen sairaanhoitajan ydinosaamisen loppukoe
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h) pääosin verkossa opiskelu
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (34 h) pääosin kampuksilla työpajat, sisältää itsenäisen valmistautumisen annetun materiaalin pohjalta
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h) pääosin verkossa opiskelu
Opintojaksolla on keskiössä vakavasti sairaan potilaan hoitotyö, integroiden laaja-alaisesti sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset. Teoriaopinnoissa ja harjoituksissa huomioidaan asiakkaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompleksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haasteita.
Lisäksi sisällöissä nousee esille oman kliinisen hoitotyön analysointi, johtaminen ja priorisointi potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti.
Hoidon tarpeen arviointi 1 op (27 h)
Vakavasti sairaan potilaan hoitotyön työpajat 2 op (34 h)
Palliatiivinen hoitotyö 2 op (34 h)
Otanimen kampus ja verkkoympäristö Canvas. SYKSY 2021.
Opiskelija osaa -käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti -toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelija osaa -arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta -edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelija osaa -arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa