•   Johtajuus, yrittäjyys ja uudistuva hoitotyö SH00BJ48-3016 19.08.2022-31.12.2022  10 op  (SHG220SA2) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - perustella keskeiset kansalliset ja kansainväliset terveyspoliittiset linjaukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutossuunnassa
    - arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta
    - analysoida uudistuvan organisaation, toimivan työyhteisön ja johtamisen hyviä käytäntöjä
    - johtaa ja koordinoida omaa ja tiimin toimintaa
    - arvioida laadunhallinnan, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
    - tunnistaa sosiaali – ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
    - tuottaa ja kuvata uusi liikeidean (tuote – tai palvelu) sosiaali – ja terveyspalveluihin
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida innovaatioprojektin osana moniammatillista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
    - käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
    - arvioida innovaatioprojektin prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

    Vastuuopettaja

    Kirsi Leinonen

    Toteutusmuoto

    30% Lähiopetus, 70% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaali ilmoitetaan Canvas -työtilassa.

    Toteutustapa

    Johtajuus: suoritetaan kokonaan verkossa Canvas -työtilassa. Tehtävien palautukset opinnon aikataulun mukaisesti.

    Yhteiskehittäminen osana uudistivaa hoitotyötä: Verkko-opiskelu Canvasissa palvelumuotoilun itsenäisten tehtävien osalta. Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus/-verkko-opetus, työskentely työpajoissa (kampus/Zoom) palvelumuotoillun vaiheiden mukaisesti. Kehittämisprojektin puitteissa yhteistyö työelämäkumppanin kanssa.

    Yrittäjyys: Yrittäjyysopinnot suoritetaan kokonaan verkko-opintoina Canvas -työtilassa itsenäisesti ja omassa aikataulussa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2. Kaikissa moduuleissa arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin, jotka arvioidaan T1-K5. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    19.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • SHG220SA2
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Opettaja(t)

    Kirsi Leinonen, Reija Korhonen, Sari Haapa

    Lisätietoja opiskelijoille

    Moduulissa määriteltyä osaamista voi kehittää joko osallistumalla opintojaksoihin tai työskentelemällä projekteissa.

    Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    T&K osuus

    7 op

    Virtuaaliosuus

    7 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Campusonlinen vastaavat opinnot.

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Osallistava yhteiskehittäminen -projekti toteutuu kokonaisuudessaan työelämäyhteistyössä.
    Johtajuusopintoja integroidaan osittain harjoittelussa/työelämässä toteutettaviksi.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Uudistuva hoitotyö - Opintojakson info sekä Yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun työpaja I 19.8. Zoom
    Uudistuva hoitotyö - Yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun työpaja II 15.9. Zoom
    Uudistuva hoitotyö - Yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun työpaja III 6.10. Zoom
    Uudistuva hoitotyö - Projektityöskentely tiimien omassa aikataulussa, ohjausta tiimeittäin 13.10. Zoom
    Uudistuva hoitotyö - Loppuseminaari 3.11. yhteiskehittämisen/palvelumuotoilun projekteissa tuotettujen palveluratkaisujen esittäminen

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Johtajuus 4 op 108 h
    Kehittäminen 4 op 108 h
    Yrittäjyys 2 op 54 h

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakson ydintä on sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön ja palveluiden arviointi ja kehittäminen sekä hyvinvointiyrittäjyyden perusteiden tunteminen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia tiimivastaavana, alansa vaikuttajana ja kehittäjänä sekä hyvinvointipalvelujen tuottajana. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kriittisesti arvioida oman, tiimin ja työyhteisön toiminnan merkitystä ja vaikuttavuutta osana terveydenhuollon palvelujärjestelmää sekä verkostoja nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelija saa valmiudet kehittää ja innovoida uusia palveluita, tuotteita ja työprosesseja.

    Johtajuus 4 op, verkossa. Sisältönä 1) sairaanhoitajuus ja itsensä johtaminen, 2) johtajuus toimivissa työyhteisöissä, 3) keskeiset terveyspoliittiset linjaukset sotepalveluissa ja 4) sairaanhoitaja toiminnan laadun arvioijana.

    Yhteiskehittäminen 4 op, verkossa, lähitapaamiset koko ryhmille ja erikseen sovittavat pienryhmäohjaukset sekä työelämäyhteistyö. Opinnon sisältönä on yhteiskehittämisen projektin toteutus palvelumuotoilun avulla.


    Yrittäjyys 2 op, verkossa: Yrittäjyys osana uraa -kokonaisuuden kaksi Canvas -moduulia. Kokonaisuus sisältää osiot oman osaamisen tunnistamisesta yrittäjänä, tulevaisuuden työelämästä ja alustataloudesta. Näistä kolmesta vaihtoehdosta opiskelija valitsee kaksi osiota oman mielenkiinnon mukaan.

    Aika ja paikka

    Otanimen kampus ja verkkoympäristö Canvas. Syksy 2022.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa -käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti -toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    Opiskelija osaa -arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta -edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa -arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa