Siirry suoraan sisältöön

Raaka-ainetietous (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0395-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

20.01.2021 - 15.04.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, palvelu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

Opettaja

  • Teija Hyppönen-Paloheimo
  • Sari Viitala

Vastuuopettaja

Teija Hyppönen-Paloheimo

Ryhmät

  • TOP220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Palvelualat
  • SKV218SN
    Kauneudenhoitoalan koulutus, päivätoteutus, S18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valmistaa keskeisimpiä värikosmetiikkatuotteita
- luokitella kosmetiikkatuotteiden vaikuttavia raaka-aineita eri tuoteryhmiin ja kertoa kuluttajalle niiden vaikutusmekanismeista iholla ja hiuksissa
- tuntee ihon rakenteen aikaansaamat haasteet kosmetiikan imeytymiselle ja mahdollisuudet tehostaa imeytymistä
- toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Toteutustapa

Opintojakson vastuuopettajana toimii Teija Hyppönen-Paloheimo.
Opintojaksoon kuuluu teoriapohjaista opetusta, ryhmätyöskentelyä ja ryhmässäoppimista sekä laboratoriotyöskentelyä. Laboratoriokerroilla on pakollilnen läsnäolo. Samoin esityskerroilla.
Opintojaksolla mennään mahdollisesti myös In-Cosmetics messuille Barcelonaan 13.-15.4. Jos matkustaminen ei ole mahdollista, tähän tulee vaihtoehtoinen suoritus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali löytyy Canvas-työtilasta. Lisää kirjallisuutta voi ja kannattaa hakea Laurean kirjaston sivujen kautta esim. https://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon integroidaan matka In-Cosmetics messuille. Laboratoriossa hyödynnetään työelämäkumppanien respetejä ja raaka-aineita. Lisäksi työelämäkumppanit vierailevat luennoilla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen ajantasaiset kontaktit löytyvät Pakista.
Ensimmäisellä kontaktilla on oltava paikalla tutkintosäännön mukaiseti. Lisäksi ryhmätyön esittämiskerralla tulee olla paikalla.

Kansainvälisyys toteutuksella

Matka In-Cosmetics messuille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Eli 10 op on 270 tuntia työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Sinulle jää hyvin aikaa tehdä tehtäviä ja valmistauta tenttiin kontaktien ulkopuolella.
Luennot ja itseopiskelu - tentti 4 op (4x27=108 h = 13,5 kokonaista työpäivää)
Ryhmätyöskentely - esitykset (pakollinen läsnäolo) 3 op (3x27=81 h = 10 kokonaista työpäivää)
In Cosmetics- blogi/ projekti 2 op (2x27 = 54 h = 6,8 kokonaista työpäivää)
Laboratorio - pakollinen läsnäolo 1 op (27 h = 3,3 kokonaista työpäivää)

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä toteutus on ensisijaisesti suunnattu kauneudenhoitoalan opiskelijoille ja SKV218SN ryhmälle.
Koska tähän kuuluu myös laboratorio-opetusta, tulee opiskelijalla olla riittävät kemian taidot. Lisäksia laboratorion turvallisuustentti pitää olla hyväksytysti suoritettu ja/tai se tulee suorittaa ennen opintojakson alkua. Ole tarvittaessa yhteydessä vastuuopettajaan.

Suomeksi
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy, Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritus perustuu tenttiin ja ryhmätöihin. Lisäksi arvosanaan vaikuttaa annettujen muiden tehtävien tekeminen ja tuntiaktiivisuus sekä laboratoriotyöskentely. Myöhässä tehdyt tehtävät ja poissaolo esityksestä laskevat arvosanaa. Osassa tehtäviä on käytössä itsearviointi ja/tai vertaisarviointi.

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä