•   Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen R0383-3007 01.10.2021-31.01.2022  10 op  (TOS221SY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
    - suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
    -hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä

    Vastuuopettaja

    Johanna Holmikari

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu.

    Toteutustapa

    Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakson 5 op suoritus. Voit ilmoittautua tälle ohjaajuus opintojaksolle; jos olet jo aikaisemmin suorittanut Kohtaamistaiteen perusteet 5 op opintojakson tai olet ilmoittautumassa myös Kohtaamistaiteen perusteet opintojaksolle ja suunnittelet suorittavasi molemmat opinnot syksyn aikana.

    Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
    Koulutus sisältää sekä kontaktiopetusta, verkkotapaamisia että itsenäistä ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan yksin/parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.
    Opintojaksolla käytetään Canvas- oppimisympäristöä monipuolisesti sekä viestinnän, vuorovaikutuksen että oppimisen tueksi.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä)
    Hyväksytty suoritus edellyttää oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä.Arviointikriteerit löytyvät Canvas-työtilasta tehtäväkohtaisesti.


    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.10.2021 - 31.01.2022

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • TOS221SY
    Paikkoja

    15 - 23

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Johanna Holmikari, Satu Bethell

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Toteutukselle on varattu paikkoja 3AMKin opiskelijoille

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Koska vastaavaa koulutusta ei ole ja kurssin suorittaneet saavat oikeuden toimia Kohtaamistaiteen ohjaajina, tällä opintojaksolla on vain tämä yksi mahdollinen suoritustapa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakson olennainen osa on 8 kerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessin ohjaus sosiaali-, terveys- tai kasvatusalalla yhteistyössä ko. toimipisteen kanssa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakso alkaa 4.10. klo 12.30. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Kohtaamistaide tekee yhteistyötä erityisesti japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakso kestää 4kk ja kuormitus on aika tasaista. Ryhmäprosessi vaatii suunnittelua, organisointia ja rapotointia, mikä tulee ilmoitettujen kontaktikertojen lisäksi. Lisäksi opintojaksolla tehdään erilaisia oppimista tukevia tehtäviä. Opintojakson opetuskerroilla on 80 % läsnäolovelvoite.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Lokakuun aikana on paljon kontaktiopetusta. marras-joulukuussa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (8 ohjauskertaa). Tammikuun aikana kirjallisten tehtävien palautus.
    Oman ryhmän ohjaus vaatii suunnittelu ja valmistelutyötä, johon on hyvä varata riittävästi aikaa.