Kohtaamistaiteen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0370-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 31.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 15.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 22
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Virpi Lund
- Taina Lintilä
Vastuuopettaja
Virpi Lund
Ryhmät
-
TOS220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa Kohtaamistaiteen historiaa, filosofiaa ja tärkeimmät periaatteet
- jäsentää kuvan syntyyn vaikuttavia tekijöitä
- kunnioittaa jokaisen ihmisen itseilmaisun ja taidetyöskentelyn merkityksellisyyttä ja iloa
- hahmottaa Kohtaamistaiteen nykyiset toimintaympäristöt ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- soveltaa Kohtaamistaiteen periaatteita, arvostus, moniaistisuus, struktuuri, vaiheittaisuus ja valintojen teko
Toteutustapa
Kohtaamistaide on ryhmämuotoista kuvataidetoimintaa, josta voi saada tukea erilaisissa elämäntilanteissa. Kohtaamistaiteessa ihminen nähdään yhteisönsä jäsenenä ja toiminnassa korostuu kaikkien aistien käyttäminen. Tekeminen on porrastettu niin, että kokematonkin tekijä pääsee nauttimaan taiteen tekemisen esteettisestä lumosta ja teoksensa arvostavasta katselusta yhdessä vertaisryhmän kanssa. Kohtaamistaide pohjautuu japanilaiseen Clinical Art -systeemiin.
Tämän opintojakson jälkeen opiskelija:
• hahmottaa Kohtaamistaiteen historiaa, filosofiaa ja toimintaympäristöjä
• kunnioittaa jokaisen ihmisen itseilmaisun ja taidetyöskentelyn merkityksellisyyttä ja iloa
• tunnistaa Kohtaamistaiteen periaatteet; kohtaaminen, arvostus, moniaistisuus, struktuuri, vaiheittaisuus ja valintojen teko
• hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen tukena
Opintojakson sisällöt ja toteutus:
• Kohtaamistaiteen historia, filosofia ja toimintaympäristöt
• Kohtaamistaiteen periaatteisiin perehtyminen omakohtaisen tekemisen ja artikkeleiden kautta
• Kohtaamistaiteen työmenetelmät kuvataiteen eri menetelmiä käyttäen
• Oma oppiminen ja ryhmäreflektointi
Aika ja paikka
Laurea Otaniemi, Espoo, luokka 330
Iltaopetus klo 16.30-19.30 syys-lokakuu 2020 kahtena iltana viikossa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Seuraavat artikkelit julkaisusta: Pusa, Tiina (toim.) 2014. Kohtaamistaide. Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Hansaprint.
- Rankanen & Pusa: Taideterapia ja Kohtaamistaide Suomessa; ss. 10-15
- Ahos & Kahelin: Moniammatillisuus Kohtaamistaiteessa; ss. 30-33
Artikkeli: Pusa, Tiina & Oshiro, Taizo: Cherry blossoms and beets – Development on the Encounter Art in Finnish-Japanese co-operation
Omavalintainen opinnäytetyö Theseuksesta
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Esseen ja portfolion palautus mennessä Optimaan. kts.Optima
Omavalintaisen opinnäytetyön esitys tunnilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Essee lueteltujen artikkeleiden pohjalta (5-7 sivua)
• Omavalintaisen opinnäytetyön esittely seminaarissa
• Portfolio: Opintojakson aikana opiskelija tekee vapaamuotoista portfoliota liittyen taidetyöskentelyihin ja oman oppimisen reflektointiin. Portfolio kootaan viidestä opintojakson aikana tehdystä taidetyöstä. Portfoliotyöskentelystä on myöhemmin hyötyä Kohtaamistaiteen ohjaajuus-opinnoissa.
Sisältö ja sen jaksotus
1. Koulutuksen kokonaisuus, Kohtaamistaiteen lähtökohdat ja historia.
2. Kohtaamistaiteen keskeiset periaatteet taidetyöskentelyn kautta.
3. Kohtaamistaide yhteisöllisenä toimintana.
4. Kohtaaminen ja arvostuksen merkitys.
5. Kohtaamistaiteen koulutukset ja toimintaympäristöt.
6. Moniaistisuuden merkitys ja mahdollisuudet.
7. Kehittäminen Kohtaamistaiteessa ja ohjausosaamisen esittely.
8. Opintojakson arviointi ja taidenäyttelyn pystytys.
9. Osaamisen jakaminen.
Lisätietoja opiskelijoille
Kohtaamistaiteen perusteet 5 op (R0370) antaa pohjan jatkaa Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen 10 op opintojaksolle (R0383), jonka jälkeen voi saada Kohtaamistaiteen ohjaajan pätevyyden.
Opinnot sopivat kaikkien alojen opiskelijoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
Hyväksytty / hylätty (täydennettävä)
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja tehtävien hyväksyttyä suoritusta.
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Arvioinnissa käytetään vaativuustasoa 1.
Arviointikriteerit LINKIssä https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf