Perhetyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0366-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 06.01.2019
Ajoitus
09.01.2019 - 21.03.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Liisa Lassila
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Liisa Lassila
Ryhmät
-
TOS218SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida perheiden toimintakykyä, vahvuuksia ja haasteita
- hahmottaa perhetyötä sosiaaliohjauksen näkökulmasta
- sosiaaliohjauksen periaatteet sekä perhetyön käytäntöjä ja menetelmiä yksilöiden ja ryhmien kanssa työskenneltäessä
- tukea perheitä eri elämäntilanteissa
Toteutustapa
Kontaktiluentoja (mm. monipuolisesti työelämänedustajia perhetyöstä) 2,5 op.
Hanketyöskentely 3 op.
Lapset puheeksi -keskustelu/neuvonpito (teoria)1 op Kouluttajana Outi Stålberg (Mielenterveyden Keskusliitto).
Mentalisaatiotehtävä 1,5 op.
Vanhemmuuden roolikarttatehtävä 1 op.
Tentti 1 op.
Aika ja paikka
Tikkurilan Laurea, tammikuu-maaliskuu 2019 (Huom: osa hankkeista voivat kestävää pidempään).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Rönkkö Leena ja Rytkönen Timo (2010): Monisäikeinen perhetyö. (tenttikirja)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit halutessasi suorittaa vain osan Perhetyön-opintojakson osasuorituksista.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Lapset puheeksi -keskustelu (Outi Stålberg, Mielenterveyden Keskusliitto)
Lastensuojelun Keskusliitto (Kaikille eväät elämään -seminaarien koordinoija)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aloitus 9.1. 8:30-11:45
Hanke-esittelyt 9.1. 12:30-15:00
Lapset Puheeksi -keskustelu ja Lapset puheeksi neuvonpito 1op (pakolliset läsnäolot 29.1., 7.2., 12.2. (klo. 8:30-15:00)
Hankevälitapaaminen 14.2. 12:30-15:45
Hankepurku/opintojakson lopetus 21.3. klo. 12:30-14:30
Ps. opintojakson ajoissa on myös aikoja, jotka koskevat VAIN ko. hankkeen valinneita opiskelijoita:
14.1. 13:30-15 Keravan perhekummihanketapaaminen
16.1. 14-16 SPR
17.1. ja 31.1. 8:30-11:45 Tukihenkilöhanke/koulukuraattorit.
21.1. 13:30-15:50 Vantaan turvakoti (Koivukylä)
Opintojaksossa on myös muitakin hankeita ja hankekohtaiset ajat sovitaan hankevastaava kanssa erikseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson keskeinen sisältö:
*Erilaisia perhetyön menetelmiä
*Perheitä tukevien palveluiden tunteminen sekä perhetyön laajan toimintakentän hahmottaminen
*Perhetyön toimintatavat ja haasteet
*Parisuhteen ja vanhemmuuden tukeminen
Lisätietoa Lapset puheeksi -keskustelu ja Lapset puheeksi -neuvonpidosta:
Toimiva lapsi & perhe -työssä kehitetään, tutkitaan ja juurrutetaan lasten hyvinvointia tukevia ja ongelmia ehkäiseviä työkäytäntöjä sosiaali- ja terveydenhuollon perus- ja erityispalveluihin sekä kasvatus- ja sivistystoimiin. Toimiva lapsi & perhe -työn päämääränä on tukea lapsen hyvää kehitystä ja ehkäistä yli sukupolvien siirtyviä ongelmia. Työtä tehdään tilanteissa, joissa vanhemmuuden voimavaroja verottaa jokin iso tekijä perheen arjessa, esimerkiksi vanhemman vakava fyysinen sairaus, mielenterveys- tai päihdeongelma, vankeus tai lapsen käyttäytymiseen tai tunne-elämään liittyvät vaikeudet.
Lapset puheeksi -keskustelu ja Lapset puheeksi -neuvonpito ovat Toimiva lapsi- ja perhe -työhön kuuluvia työmenetelmiä. Menetelmien tarkoituksena on turvata lapsen suotuisalle kehitykselle tarvittava tuki kodissa ja muissa kehitysympäristöissä, kun lapsen elämäntilanteessa tai –olosuhteissa on lapsen hyvinvointia haastavia tekijöitä. Koulutuksen sisältö koostuu molempien menetelmien teoriaosuudesta. Lisäksi opiskelija saa perustiedot, miten soveltaa menetelmiä käytäntöön työelämässä.
Kouluttajana:Outi Ståhlberg
Kuntoutussuunnittelija
Perhe- ja paripsykoterapeutti (Valvira), Mielenterveyden keskusliitto
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kontaktiluennot ( hyväksytty-hylätty. Luenoilla on vähintään 70% läsnäolovelvollisuus. Huom: Luennot voi halutessaan korvata itsenäisellä tehtävällä).
Hanketehtävä (arvosanalla 1-5).
Muut tehtävät (joko arvosanalla 1-5, tai hyväksytty-hylätty).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on perehtynyt perheiden toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden
arviointiin ja sosiaaliohjauksen periaatteisiin perhetyössä sekä perhetyön käytäntöihin ja menetelmiin. Opintojakson kaikki tehtävät on tehty tehtäväksiantojen mukaisesti. Opintojakson aineistoa on käytetty tehtävissä toistaen tai kopioiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tarkastella perheiden toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden
arviointiin liittyviä näkökulmia sekä teoreettisesti että käytännön esimerkkejä käyttäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita perhetyössä sekä perhetyön käytäntöjä ja menetelmiä. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkiin tehtäväksi annossa annettuihin näkökulmiin huolellisesti paneutuen ja omaa pohdintaa sisältäen. Opintojakson aineistoa on käytetty monipuolisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella perheiden toimintakyvyn, vahvuuksien ja haasteiden
arviointiin liittyviä näkökulmia sekä teoreettisesti että käytännön esimerkkejä käyttäen. Hän osaa soveltaa sosiaaliohjauksen periaatteita perhetyössä sekä perhetyön käytäntöjä ja menetelmiä ja pystyy liittämään tiedon ajankohtaiseen keskusteluun. Opintojakson tehtävät on tehty tehtäväksiantoja noudattaen ja kaikkia tehtäväksi annoissa annettuihin näkökulmiin erittäin perusteellisesti paneutuen ja omia näkemyksiä esittäen ja niitä perustellen. Opiskelija on hyödyntänyt opintojakson aineistoa on laajasti ja luovasti.