•   Lastensuojelu R0365-3017 01.08.2021-31.12.2021  10 op  (TOS221SY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - toteuttaa työssään lastensuojelulain periaatteita ja velvoitteita sekä avo- että sijaishuollon työssä
    - tunnistaa ja arvioida lastensuojelun tarvetta
    - havaita ja tulkita lapsen ja perheen tuen tarpeita varhaisessa vaiheessa
    - analysoida varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
    - käyttää verkostomaisia ja voimavarakeskeisiä työmenetelmiä

    Vastuuopettaja

    Elina Kauhanen

    Toteutusmuoto

    50% Lähiopetus, 50% Etäopetus

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, mutta opetukseen on mahdollista osallistua myös etäyhteyden välityksellä. Luento-osuudet tallennetaan.

    Opiskelu on vuorovaikutteista, joten läsnäolo luentokerroilla on toivottavaa. Voit olla läsnä joko kampuksella tai reaaliaikaisesti etäyhteyden välityksellä.

    Lähiopetus tapahtuu Otaniemen kampuksella, etäyhteys Zoomilla. Sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas.

    Opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Canvas-työtilassa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • TOS221SY
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Pienryhmät
    • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin amk: 5.)
    Opettaja(t)

    Elina Kauhanen, Kati Paaso

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
    Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

    Avoimen AMK:n opiskelijoille on varattu viisi paikkaa.

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    1. Ennaltaehkäisevä lastensuojelu: lapsen oikeudet, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, sosiaalihuoltolain mukaiset ja muut lapsiperhepalvelut

    2. Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi: sosiaaliset ongelmat lapsiperheissä, lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, SHL-ilmoitus, lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi

    3. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: lastensuojelun toimintaperiaatteet, avohuollon tukitoimenpiteet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto (laitoshoito, ammatilliset perhekodit, perhehoito, rajoitustoimenpiteet), jälkihuolto

    4. Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde: mentalisaatio, ylisukupolvisuus

    5. Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työmentelmät: systeeminen lastensuojelun toimintamalli, verkostotyö lastensuojelussa, dokumentointi